The coup in Paulo Freire's intellectual elaboration

[youth and] adults’ literacy- in the civil-military dictatorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp125-152

Keywords:

Paulo Freire, Literacy, Civil-Military dictatorship

Abstract

This article aims to point out how the military dictatorship state, when creating Mobral (1967-1985), as a counterpoint to liberating education, appropriated the methodological aspects of Paulo Freire's Literacy System. Thus, the text brings fragments of the voices of interlocutors, narratives collected through thematic interviews, anchored in the methodology of Oral History. The studies showed the divergence in the meaning of literacy, which could not be the same for those who idealized education for the masses and those who thought about education with the people. It is worth noting that Mobral dedicated itself to the massification of education based on simple and standardized operational schemes, linked to the simplified acquisition of reading and writing techniques, while the Freirean base consisted of concrete situations of the literacy students.

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Author Biographies

Jailson Costa da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Alagoas – UFAL, com período sanduíche no Programa de Pós-graduação em Educação (ProPEd/UERJ). Professor do curso de licenciatura em Física do IFAL, área: Formação de Professores. Faz parte do Fórum Alagoano de Educação de Jovens e Adultos (FAEJA). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) - GT-18. Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos (GIPEJA/IFAL/CNPq).

 

Andresso Marques Torres, Universidade Federal de Alagoas

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (PPGE/Ufal). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Alagoas (Uneal/Campus II). Membro do Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação de Jovens e Adultos - Multieja/CNPq. 

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Published

2021-09-29

How to Cite

SILVA, Jailson Costa da; TORRES, Andresso Marques. The coup in Paulo Freire’s intellectual elaboration : [youth and] adults’ literacy- in the civil-military dictatorship. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 125–152, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp125-152. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12025. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Paulo Freire, cidadão do mundo: 100 anos de contribuições, diálogos, histórias e memórias.

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