The coup in Paulo Freire's intellectual elaboration

[youth and] adults’ literacy- in the civil-military dictatorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp125-152

Keywords:

Paulo Freire, Literacy, Civil-Military dictatorship

Abstract

This article aims to point out how the military dictatorship state, when creating Mobral (1967-1985), as a counterpoint to liberating education, appropriated the methodological aspects of Paulo Freire's Literacy System. Thus, the text brings fragments of the voices of interlocutors, narratives collected through thematic interviews, anchored in the methodology of Oral History. The studies showed the divergence in the meaning of literacy, which could not be the same for those who idealized education for the masses and those who thought about education with the people. It is worth noting that Mobral dedicated itself to the massification of education based on simple and standardized operational schemes, linked to the simplified acquisition of reading and writing techniques, while the Freirean base consisted of concrete situations of the literacy students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jailson Costa da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Alagoas – UFAL, com período sanduíche no Programa de Pós-graduação em Educação (ProPEd/UERJ). Professor do curso de licenciatura em Física do IFAL, área: Formação de Professores. Faz parte do Fórum Alagoano de Educação de Jovens e Adultos (FAEJA). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) - GT-18. Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos (GIPEJA/IFAL/CNPq).

 

Andresso Marques Torres, Universidade Federal de Alagoas

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (PPGE/Ufal). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Alagoas (Uneal/Campus II). Membro do Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação de Jovens e Adultos - Multieja/CNPq. 

References

ALBERTI, Verena. Histórias dentro da história. In: PINSKY, Carla Bassanezi. Fontes históricas. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2018.

BARRETO, Vera. Paulo Freire para educadores. São Paulo: Arte Ciência, 1998.

BEISIEGEL, Celso de Rui. Estado e educação popular. Brasília: Liber Livro, 2004.

BEISIEGEL, Celso de Rui. Das quarenta horas de Angicos aos quarenta anos da Pedagogia do oprimido. Em Aberto, Brasília, v. 26, n. 90, p. 95-103, jul./dez. 2013.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da escrita. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994 – (obras Escolhidas v.1).

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação como cultura. Campinas: Mercado das letras, 2002a.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação popular na escola cidadã. Petrópolis: Vozes, 2002b.

CASTRO, Josué de. Geografia da fome: o dilema brasileiro: pão e aço. 10 ed. Rio de

Janeiro: Antares, 1983.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano 1: Artes de fazer. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

CUNHA, Luiz Antônio. Roda-viva. In: CUNHA, Luiz Antônio; GÓES, Moacyr de. O golpe na educação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

HIRZSMAN, Leon. Maioria Absoluta. Direção e Produção: Leon Hirzsman. Rio de Janeiro: Produções Cinematográficas Meta, 1964. (18 min.) son., 35mm

FACÓ, Rui. Cangaceiros e Fanáticos: gênese e lutas. 4 ed. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 1976.

FÁVERO, Osmar. Cultura popular, educação popular: memória dos anos 60. Rio de Janeiro: Graal, 1983.

FÁVERO, Osmar. Uma pedagogia da participação popular: análise da prática educativa do MEB –Movimento de Educação de Base (1961/1966). Campinas: Autores Associados, 2006.

FÁVERO, Osmar. Lições da História: os avanços de 60 anos e a relação com as políticas de negação de direitos que alimentam as condições do analfabetismo no Brasil. In: PAIVA, Jane; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (Org.). Educação de jovens e adultos. Petrópolis: DP, 2009.

FÁVERO, Osmar. As fichas de cultura do Sistema de Alfabetização Paulo Freire: um “Ovo de Colombo”. Linhas Críticas, Revista da Faculdade de Educação da UnB, Brasília, v. 18, n. 37, p. 465-484, set./dez. 2012.

FÁVERO, Osmar; FREITAS, Marinaide Lima de Queiroz. A educação de adultos e jovens e adultos: um olhar sobre o passado e o presente. Inter-ação. Revista da Faculdade de Educação, Goiânia, v. 36, 2011.

FARIA, Gustavo de. Soletre Mobral e leia Brasil. sete anos de luta pela alfabetização. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura; Guavira Editores, 1977.

FERRARO, Alceu Ravanello. História inacabada do analfabetismo no Brasil. São Paulo: Cortez, 2009.

FERRARO, Alceu Ravanello. Por que a pedagogia do oprimido de Paulo Freire incomodava? Em Aberto, Brasília, v. 26, n. 90, p. 75-94, jul./dez. 2013.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. São Paulo: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011a.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Aprendendo com a própria história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. 6. ed. São Paulo: Cortez,

JANNUZZI, Gilberta Martino. Confronto pedagógico: Paulo Freire e Mobral. São Paulo: Cortez, 1987.

MELO, Orlinda Carrijo. Alfabetização e trabalhadores: o contraponto do discurso oficial.

Campinas: Editora da UNICAMP; Goiânia: Editora da UFG, 1997.

MOREIRA, Gislene. Mulher rendeira: re-tecendo afetos e identidades de gênero nos sertões contemporâneos. Sæculum – Revista de História, v. 24, n. 41, p. 354-372, dez. 2019.

MOURA, Tânia; FREITAS, Marinaide. A Educação de Jovens e Adultos em Alagoas: incursões na histórias da políticas – ações e concepções em âmbito governamental. In: GRACINDO, Regina Vinhaes et al (Org.). Educação como exercício de diversidade: estudos em campos de desigualdades sócio-educacionais. Brasília: Liber Livro, 2007.

POLLACK, Michael. Memória e identidade social. Estudos históricos, Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, 1992.

KOSSOY, Boris. Fotografia & História. 5 ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2020.

GERMANO, José Willington. Estado militar e educação no Brasil (1964-1985). 5. ed. São

Paulo: Cortez, 2011.

GÓES, Moacyr de. Voz Ativa. In: CUNHA, Luiz Antônio; GÓES, Moacyr de. O golpe na educação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

SIMONSEN, Mário Henrique. Brasil 2002. 2 ed. Rio de Janeiro: Apec, 1973.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION.

(UNESCO). Guia prático de alfabetização funcional. Tradução de Aura Carvalho. Lisboa:

Estampa, 1975 (UNESCO. Programa Experimental Mundial de Alfabetização).

Published

2021-09-29

How to Cite

SILVA, Jailson Costa da; TORRES, Andresso Marques. The coup in Paulo Freire’s intellectual elaboration : [youth and] adults’ literacy- in the civil-military dictatorship. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 125–152, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp125-152. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12025. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Paulo Freire, cidadão do mundo: 100 anos de contribuições, diálogos, histórias e memórias.

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.