Teaching authority and school indiscipline
the teachers` voice
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe14298Keywords:
Teaching authority, Indiscipline, Teacher-student relationAbstract
This study aims to learn the teachers' perception of teaching authority in dealing with indiscipline. The study approach is qualitative and descriptive. The locus of the study was a state public school in the municipality of Cáceres-MT, and the subjects were six regular classroom teachers from the final years of the nine-grade elementary school. Documentary sources and interviews were used to collect the data, and it was found that the term teacher authority relates to both authoritarian and democratic perceptions. The two perceptions provide different support for actions to face up to what the subjects define as indiscipline.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam;AVANCINI,Marta Franco. Educação e Incivilidade. [2007?]. Não-paginado. Disponível em: < http://www.construirnoticias.com.br/asp/materia.asp?id=682>. Acesso em 15 abr.,2009.
ALVES, Cândida Maria Santos Daltro. (In)Disciplina na escola: cenas da complexidade de um cotidiano. Ilhéus, Ba: Editus, 2006
AQUINO, Júlio Groppa (org). Autoridade e Autonomia na Escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1999
AQUINO, Julio Groppa. Indisciplina Na Escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 13ª ed., 1996.
AQUINO, Julio Groppa. A violência escolar e a crise da autoridade docente. Cadernos Cedes, ano XIX, nº 47, dezembro/1998. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v19n47/v1947a02.pdf Acesso em: 05/07/2019
ARAÚJO, Ulisses f. de. Autoridade na escola. In: AQUINO, J.G. (org.). Autoridade e autonomia na escola: alternativas teóricas práticas. São Paulo: Summus Editorial, 1999.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Trad. Mauro W. Barbosa. 6ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.
FREIRE, Paulo. Disciplina na escola: autoridade versus autoritarismo. São Paulo: EPU, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários á prática educativa. São Paulo: Ed. Paz e terra, 1996.
GONÇALVES, Tânia. Autoridade docente: pensamento, responsabilidade e reconhecimento [doi:10.11606/T.48.2012.tde-23082012-100731]. São Paulo: Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2012. Tese de Doutorado em Educação. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-23082012-100731/pt-br.php Acesso em:05/05/2019
OLIVEIRA, Maria Izete de. Indisciplina escolar: determinações, consequências e ações. Brasília: Líber Livro, 2005.
OLIVEIRA, Adriana Dias de. Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo. 2015. 262 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3618 Acesso em 27 set.,2022.
OMS. Organização Mundial da Saúde – OMS. Word report in violence and health. Genebra: WHO.2002.
PARRAT-DAYAN, Silvia. Como enfrentar a indisciplina na escola. São Paulo: Contexto, 2008.
TAILLE, Yves de la. Autoridade na escola. In: AQUINO, Julio.Groppa. (org.). Autoridade e autonomia na escola: alternativas teóricas práticas. São Paulo: Summus Editorial, 1999.
TIELLET, Maria do Horto Salles. As Políticas públicas de redução e prevenção dos conflitos e da violência em ambiente escolar no estado do Mato Grosso, no período de 2003-2010, e os reflexos nas escolas estaduais do município de Cáceres. 2012. 362p. Tese (Doutorado em Educação). Pós-graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. 2012.
VASCONCELLOS, Celso dos S. Os desafios da indisciplina na sala de aula.1997. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_28_p227-252_c.pdf Acesso em: 27 abr 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).