"Didactic principle", "teaching autonomy" and "pedagogical matriz" in complex and transdisciplinary tessiture

Authors

  • Ettiene Guerios UFPR - Universidade Federal do Paraná
  • Heliza Colaço Góes Universidade Federal do Paraná (UFPR) / Instituto Federal do Paraná
  • Karine Monteiro Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p239-256

Keywords:

Teacher Training, Teaching practice, Teaching Autonomy, Pedagogical Matrix, Complexity

Abstract

The central question of this article is to identify how complexity and transdisciplinarity emerge from the weaving between “didactic principle”, “teaching autonomy” and “pedagogical matrix” which, in turn, constitute structuring pillars of pedagogical practice, whose intertwined foundations weave a conceptual educational mesh, from which indicators emerge for a complex and transdisciplinary teacher education. The aim is to collaborate with emerging indicators for a complex and transdisciplinary formative perspective. Of a qualitative nature, it is developed in a complex perspective supported by narrative extracts constructed through meta-interpretation of three researches that give rise to the pillars in focus. The result points out that self-eco-recursion, recursive self-reflection and self-eco-construction are intrinsically dynamic processes considered constitutive indicators for the intended teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ettiene Guerios, UFPR - Universidade Federal do Paraná

Professora Titular na Universidade Federal do Paraná. Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Licenciatura em Matemática (UFPR). Licenciatura em Pedagogia (UFPR). Atua no Departamento de Teoria e Prática de Ensino, no Programa de Pós-Graduação em Educação (Acadêmico) e no Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino (Profissional). Membro dos seguintes Grupos de Pesquisa certificados pelo CNPq: a) Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano, b) Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática e (c) Estudos e Pesquisa Pedagogia, Complexidade e Educação. Líder do grupo TESSITURA: Grupo de Estudos e Pesquisas em Complexidade, Formação de Professores e Educação Matemática.

Heliza Colaço Góes, Universidade Federal do Paraná (UFPR) / Instituto Federal do Paraná

Doutora em Educação e mestre em Educação em Ciências e em Matemática ambos na Universidade Federal do Paraná. Professora do Instituto Federal do Paraná, campus Curitiba. Possui 13 anos de experiência na educação básica e atua em pesquisas na área de Educação, Expressão Gráfica e Educação Matemática. E-mail: heliza.goes@ifpr.edu.br Vice Lider do TESSITURA: Grupo de Estudos e Pesquisa em Coplexidade, Formação de Porfessores e Educação Matemática,

Karine Monteiro, Universidade Federal do Paraná

Doutorand e Educação no Porgrama de Pós Grdauçaõ em Educação da Universidade Federal do Paraná. Porfessora na Universidade Estadual de Ponta Grossa. Membro doTessitura: Grupo de Estudo e Pesquisa em Complexidade, Formação de Porfessores e Educação Matemática

References

BACKES, D. S.; ZAMBERLAN, C. ; SIQUEIRA, H. C. H. de; BACKES, M. T. S.; SOUSA, F. G. M. de; LOMBA, M. de L. L. de F. Educação de qualidade na enfermagem: fenômeno complexo e multidimensional. Texto e Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 27, n. 3, p. 1-7, agosto. 2018.

FREIRE, Isabel Pimenta. MACEDO, Sheyla M. Fontenele. A investigação qualitativa em educação – aspectos epistemológicos e éticos. Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo (SP), v.10, n.24, 2022, p. 276-296.

GÓES, Heliza Colaço. Aproximações entre pensamento complexo e processos didáticos: tessitura pelas vozes de professores que ensinam matemática. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/72774. Acesso em 18/10/2022.

GUÉRIOS, E. Espaços oficiais e intersticiais da formação docente: histórias de um grupo de professores na área de ciências e matemática. 2002. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002. http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/245250 . Acesso em 18/10/2022

Guérios. E. Prática pedagógica na perspectiva da complexidade: articulação entre educação matemática e educação para a vida. Revista Polyphonía, v. 32, n. 1, pp. 100-117. https://www.revistas.ufg.br/sv/article/view/67393 . Acesso em 18/02/2022.

LE MOIGNE, J. l. A teoria do sistema geral: teoria da modelização. Lisboa: Instituto Piaget, 1977.

MONTEIRO, K. Centros de Aprendizagem: transdisciplinaridade na Educação Bilíngue. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2017.

MORAES, MARIA Cândida; VALENTE, Jossé Armando. Como pesquisar em Educação a partir da complexidade e da transdisciplinaridade. São Paulo: Paulus, (sem ano).

MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo/DF: Cortez/UNESCO, 2000.

MORIN, E. ; MOIGNE, J. L. A Inteligência da Complexidade. 2. ed. São Paulo: Fundação Peirópolis, 2000.

Published

2022-12-23

How to Cite

GUERIOS, Ettiene; COLAÇO GÓES, Heliza; MONTEIRO, Karine. "Didactic principle", "teaching autonomy" and "pedagogical matriz" in complex and transdisciplinary tessiture. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 239–256, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n36p239-256. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14304. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Complexidade, Tessituras Educacionais e Poética Transdisciplinar