Teaching practicum
a manifest on teacher training for Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-17.e14477Keywords:
Teaching Practicum. , University teaching, PedagogyAbstract
In this paper, three complaints and announcements are presented to discuss the relationship between Teaching Practicum in Graduate pPograms and teacher-researcher training for Higher Education: (I) the dichotomy between training for research and teaching, (II) the solitary dimension of the Teaching Internship, and (III) the lack of Pedagogy in the training of masters and doctors. In the end, it is expected to promote reflections on the formation of the teacher-researcher for Higher Education.
Downloads
References
CAPES – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Circular n° 028/99/PR/CAPES. Brasília, 1999.
D’ÁVILA, Paulo Gilberto Simões. Impacto do estágio de docência sobre o ensino de graduação de bioquímica. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2007.
JOAQUIM, Nathália de Fátima et al. Estágio docência: um estudo no programa de pós-graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras. RAC, v. 15, n. 6, p. 1137-1151, 2011. https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000600010.
MARTINS, Maria Márcia Melo de Castro. Estágio de docência na pós-graduação Stricto Sensu: uma perspectiva de formação pedagógica. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2013.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicolette. instrumentalização para a realização da prática do ensino de 3º grau. In: D’ANTOLA, Arlette (org). A prática docente na Universidade. São Paulo. EPU, 1992, p.27-42.
MOITA, Filomena Maria; ANDRADE, Fernando Cézar Bezerra. A indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão: o caso do estágio de docência na pós-graduação. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 8, n. 2, p. 77-92, 2005. https://www.redalyc.org/pdf/684/68480206.pdf
NEUENFELDT, Manuelli Cerolini. A docência orientada como caminho possível no processo formativo de professores universitários: em busca de indicadores de qualidade. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS, 2008.
NÓVOA, António. Carta a um jovem investigador em Educação. Investigar em Educação - II ª Série, n. 3, 2015. https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2015/06/antc3b3nio-nc3b3voa-carta-a-um-jovem-investigador.pdf
PEREIRA. Aline Luquini; PAIXÃO, Jairo Antônio da. Estágio de docência: caminhos formativos para a educação superior na perspectiva de estudantes de Pós-graduação. Revista de Educação, Campinas, v. 27, e225341, 2022. https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5341
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo. Docência no Ensino Superior. 3ª. Ed. São Paulo: Cortez, 2008.
SILVA FORTE, Joannes Paulus; ANGELO, Jordi Othon. Formação docente à deriva: a preparação para o magistério superior em programas de pós-graduação em direito no Brasil. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 48, e237253, 2022. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248237253
SOARES, Sandra Regina. Pedagogia universitária: campo de prática, formação e pesquisa na contemporaneidade. In: NASCIMENTO, Antonio Dias; HETKOWSKI Tânia Maria (Org.). Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas [online]. Salvador: EDUFBA, 2009. p. 91-108
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
VASCONCELOS, Maria Lúcia M. Carvalho. Contribuindo para a formação de professores universitários: relatos de experiências. In: MASETTO, Marcos Tarciso. (Org.). Docência na universidade. Campinas: Papirus, 1998. p. 77-94.
VERHINE, Roberto Evan; DANTAS, Lys Maria Vinhaes. Estágio de docência: conciliando o desenvolvimento da tese com a prática em sala de aula. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 4, n. 8, p. 171-191, 2007. https://doi.org/10.21713/2358-2332.2007.v4.128
VIEIRA, Flávia. Em contracorrente: O valor da indagação da pedagogia na universidade. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 28, p. 107-126, 2009. https://doi.org/10.34626/esc.vi28
VIEIRA, Flávia. O professor como arquiteto da pedagogia na universidade. Revista Teias, v. 14 n. 33, p. 138-156, 2013. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24369
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).