Disputes for teacher education in the context of educational reforms (1996-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14877

Keywords:

National Common Curricular Base, National Curriculum Guidelines, Teacher Education

Abstract

This article analyzes some educational reforms related to the teacher education for Basic Education in Brazil. Based on the literature review and document analysis of the educational legislation between 1996 and 2019, referrals to teaching are highlighted, which transit between vocational logic and professional perspectives. Disputes for control of this training by the business community have generated positions that are at odds with those defended by the teachers' movement, directly reflecting on the national curriculum guidelines for teacher education, subordinating teaching to the interests of the market.

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Author Biographies

Wanderson Diogo Andrade da Silva, Universidade Regional do Cariri

Professor do Departamento de Química Biológica da Universidade Regional do Cariri (DQB/URCA). Doutorando em Educação (UFMG), Mestre em Educação (UFC), Licenciado em Química (IFCE - Iguatu) e em Pedagogia (UNINTER).

Suzana dos Santos Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG), onde fez sua formação: graduação em Pedagogia, Mestrado e Doutorado. Pós-Doutora em Educação pela Universidade de Lisboa (U.L) e Universidade de São Paulo (USP). É pesquisadora do Grupo de Avaliação e Medidas Educacionais (GAME), do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre a Educação Superior (Universitátis/UFMG) e do Núcleo de Pesquisa sobre Condição e Formação Docente (PRODOC). Professora e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão. Editora Chefe da Educação em Revista e da Editora Selo FaE (FaE/UFMG). Desenvolve pesquisas e estudos sobre políticas públicas, avaliação educacional, gestão escolar, formação de professores, Educação Superior e docência universitária. 

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Published

2023-05-10

How to Cite

SILVA, Wanderson Diogo Andrade da; GOMES, Suzana dos Santos. Disputes for teacher education in the context of educational reforms (1996-2019). Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14877, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14877. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14877. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

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