Recontextualization of the principles of countryside, Indigenous and Quilombola school education in research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15202

Keywords:

Recontextualization, Indigenous, Countryside and Quilombola School Education, Textbook

Abstract

The text is the result of a doctoral research, in which we present an overview of educational research regarding the themes: Recontextualization; Didactic Textbook (LD), Countryside, Indigenous and Quilombola School Education. The analyses, through the Epistemologies of the South, indicated that research on Didactic Textbooks addressed their use in subjects and/or contents. Those that dealt with Recontextualization sought to understand how it is practiced in schools. Those that dealt with Countryside, Indigenous, and Quilombola School Education evidenced the silencing and resistance for recognition, valorization and specific and differentiated politics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Janssen Felipe da Silva, UFPE

Pedagogo pela FAFIRE (1995), Mestre (2001) e Doutor (2007) em Educação pela UFPE. Professor Associado do IV do Centro Acadêmico do Agreste (CAA) da UFPE nos Cursos de licenciatura em Pedagogia e Intercultural Indígena. Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea do CAA. Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN). Membro do Núcleo de Pesquisa, Extensão e Formação em Educação do Campo (Nupefec) do CAA. Pesquisador dos Grupos de Pesquisa: a) Ensino-Aprendizagem e Processos Educativos; b) Grupo de Pesquisa e Estudos sobre Infoinclusão Docente GPEINFO; c) Formação de Professor e Profissionalização Docente. Coordena o Grupo de Estudo: Pós-Decoloniais e Teoria da Complexidade em Educação. Foi (2015-2022) Editor Chefe da Revista Interritórios. Ex-Coordenador do Instituto de Estudos da América Latina - UFPE. Foi (2009-2022) Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Educação (CE) da UFPE . Orienta pesquisa com foco no Currículo, tratando da Educação das Relações Étnico-Raciais nos Territórios Campesinos, tendo como Abordagens Teórico-Metodológicas as Epistemologias do Sul, (em especial, os Estudos Pós-Coloniais e o Pensamento Decolonial) e a Teoria da Complexidade. ORCID http://orcid.org/0000-0001-8113-3478

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, p. 98-109, Jan/Abr 2012.

LUGONES, María. Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas, Florianópolis, 22(3): 320, setembro-dezembro/2014.

MIGNOLO, Walter. Historias locales/diseños globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamientos fronterizo. Madrid: Akal, 2011.

MIGNOLO, Walter. Os esplendores e as misérias da ‘ciência’: Colonialidade,

geopolítica do conhecimento e pluri-versalidade epistémica. In Boaventura de Sousa Santos (org.), Conhecimento prudente para uma vida decente: Um discurso sobre as ciências’ revistado. Porto: Edições Afrontamento, 2003.

MIGNOLO, Walter. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, Rio de Janeiro, n. 34, p. 287-324, 2008.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do Poder. In: LANDER, Edgar (Org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e Ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Colección Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Siembro, 2005.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del Poder y Clasificacion social. In: WALLERSTEIN, Immanuel. Journal of world systems research. California, v. 2, 2000.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos, n. 79, nov. 2007.

WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y educación intercultural. In: VIAÑA, Jorge; TAPIA, Luis; WALSH, Catherine. Construyendo Interculturalidad Crítica. 3. ed. La Paz, Bolivia: CAB Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, 2010.

Published

2023-06-05

How to Cite

SANTOS, Aline Renata dos; SILVA, Janssen Felipe da. Recontextualization of the principles of countryside, Indigenous and Quilombola school education in research. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15202, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15202. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15202. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.