Creative thinking from the perspective of Mathematics graduate students
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16010Keywords:
Creativity, Teaching, Learning, MathematicsAbstract
The aim of this article is to analyze the conceptions of students from the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID) and the Pedagogical Residency Program (PRP) about creativity in mathematical teaching and learning processes. This is a qualitative study aimed at understanding meanings, involving 24 Pibid and PRP scholarship holders from the Mathematics course. The findings indicate the relevance of training actions in and for creativity, revealing skills in the field of technologies, games, convergent thinking, looking differently and the movement of attention.
Downloads
References
ALVES, Nilda. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 3, p. 62-74, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200005. Acesso em: 8 abr. 2003.
BEGHETTO Ronald A. Beatiful risk: having the courage to teach and learn creatively. Lanham: Rowman & Littefield, 2019.
BURNETT, Cyndi; FIGLIOTTI, Julia. Weaving Creativity: into every strand of your curriculum. New York: Creativity and Education, 2020. E-book.
CREATIVITYANDEDUCATION. Habilidades de pensamento criativo. Disponível em: https://creativityandeducation.com/elementary-school/infuse-creativity/. Acesso em: 02 ago. 2023
CRESWELL, John Ward. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
FANIZZI, Sueli. Formação inicial e continuada de professores que ensinam matemática: reflexões e ações. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 29, n. 2, abr./jun., 2022.
GARDNER, Howard. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artmed, 1995.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.
MARTÍNEZ, Albertina Mitijáns. Criatividade, personalidade e educação; tradução Mayra Pinto. Campinas, SP; Papirus, 1997.
NUÑES, Isauro Beltrán; SANTOS, Fábio Alexandre Araújo. O professor e a formação docente: a criatividade e as crenças educativas onde estão? HOLOS, Ano 28, Vol 2, 2012.
SILVA, Vladimir Luis da. RESZKA, Maria de Fátima. Pibid e Residência Pedagógica: potencializadores na formação dos licenciados em Pedagogia e os impactos nas escolas. Form@ção de Professores em Revista, Taquara, v. 2, n. 2, p. 113-137, jul./dez. 2021.
TARDIF, Maurice. Trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2019.
TORRE, Saturnino de la. Dialogando com a criatividade. São Paulo: Madras, 2005.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).