Stricto Sensu mapping over ethnic-racial questions and the formation of history teachers

Authors

  • Rusiane da Silva Torres Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)
  • Sandra Maria Campos Alves Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe16738

Keywords:

State of Knowledge, Teaching History, Anti-racist Education

Abstract

The state of knowledge of the following research was developed with the objective of mapping the academic studies that debate on the African and Afro-Brazilian cultures on the Teaching History Courses.  This study was developed with data collected through the CAPES Banco de Teses e Dissertações. The adopted methodology in this article consisted of a qualitative analysis, the research was given based on a bibliographical review on the chosen thematic. As a result, there is a notable prevalence of an eurocentric based curriculum on the initial formation courses of History teachers. The African and Afro-Brazilian cultures appear as secondary on the Teaching History Courses curriculum.

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Author Biographies

Rusiane da Silva Torres, Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)

Graduada em Licenciatura em História pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em Ensino (POSENSINO), da associação UERN/UFERSA/IFRN. Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Ensino da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), polo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Sandra Maria Campos Alves, Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)

Possui graduação em Engenharia Agronômica pela ESAM atual UFERSA/RN, Mestrado em Fitotecnia/Agroecologia pela UFRRJ/RJ, Doutorado pela Universidade de São Paulo (USP) e Pos Doc pela Universidade de Adelaide, Austrália. Atualmente é servidora pública do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Tem atuação nos cursos de Pós graduação em Educação Profissional (PROFept) e Rede Nordeste de Ensino (RENOEN). Atua nas áreas de Educação Profissional, Educação do Campo, politicas publicas, Relacoes etnico raciais, Tecnologia social, Agroecologia, Economia Solidária, Gestão de resíduos e Saneamento ambiental.

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Published

2023-12-20

How to Cite

TORRES, Rusiane da Silva; ALVES, Sandra Maria Campos. Stricto Sensu mapping over ethnic-racial questions and the formation of history teachers . Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e16738, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe16738. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16738. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas Educacionais na América Latina: retrocessos e perspectivas

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