Uruguay, escolanovismo and conter hegemony

the educational práxis of Otto Niemann and José Pedro Martínez Matonte, beyond the theory of the curvature of the rod

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17563

Keywords:

History of education, History of pedagogical ideas, Historical-critical pedagogy, New school, Counter hegemonic education

Abstract

The present work aims to show how, in an educational context that seeks to reproduce the capitalist social formation, it is possible to use the loopholes that the system offers us to carry out an emancipatory educational practice. Uruguay from 1918 to 1975 constitutes, in this case, the chosen geographical setting. To achieve this objective, we present two intellectuals who sought to build true counter-hegemonic proposals: professors Otto Niemann (1888-1958) and José Pedro Martínez Matonte (1927-1990). To characterize the proposals, we resorted to the political and pedagogical foundations of School and Democracy, by professor Dermeval Saviani. Based on historical and dialectical materialism and the Marxist interpretation of history, the article demonstrates that the pedagogical praxis developed by Niemann and Martínez Matonte were authentic educational projects, critical of the bourgeois capitalist model, placed in favor of an emancipatory education, with proletarian roots.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Fernando Hermida, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Uruguaio naturalizado brasileiro. Professor Titular da Universidade Federal da Paraíba e membro do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UFPB) e do Mestrado Profissional Gestão em Organizações Aprendentes (MPGOA/UFPB). Possui Mestrado em Educação Motora (1995) e Doutorado em Educação pela UNICAMP (2002). Pós-doutorado no Departamento de Sociologia e Comunicação da Universidade de Salamanca, Espanha (2009-2010). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas “Educação, Políticas Públicas e Mundo do Trabalho” – Membro do HISTEDBR Nacional (EPPMT/HISTEDBR), cadastrado no CNPq. Foi Pesquisador Visitante no Departamento de Sociologia e Comunicação da Universidad de Salamanca, Espanha, nos anos 1999, 2000 e 2001. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Infantil, Organização do Trabalho Pedagógico em Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental, Gestão Escolar Democrática, e História da Educação.

References

BENEDETTI, M. Vivir adrede. Madrid: Santillana Ediciones Generales LTDA, 2009.

BERNASSA, J. El ensayo pedagógico del movimiento por la Escuela Nueva 1954-1958. Montevideo: CIESU-POR LA ESCUELA NUEVA, 2005.

DELGADO, V. La gestación de la experiencia de la Unidad Educacional Cooperaria de Villa García relatada por Martínez Matonte en una charla inédita. La Diaria, 23 de febrero de 2019. En: https://ladiaria.com.uy/educacion/articulo/2019/2/la-gestacion-de-la-experiencia-de-la-unidad-educacional-cooperaria-de-villa-garcia-relatada-por-martinez-matonte-en-una-charla-inedita/ Acceso en: 13/04/2024.

D’ELÍA, G. América Latina. De la crisis de 1929 a la 2a. guerra mundial. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental, 1985.

DUMAR, D. La escuela nueva en el Uruguay (1924-30). Revista de la Educación del Pueblo, N° 60. Montevideo (julio de 1995).

GALLO, S. Francisco Ferrer Guardia: o mártir da Escola Moderna. Revista Pro-posições, número 24(2), agosto de 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73072013000200015 Acceso em: 28/04/2024.

GARAY MONTANER, G. Aproximaciones al itinerario intelectual de un maestro escolanovista en Sudamérica: Otto Niemann (1888-1958), Revista Brasileira de História da Educação, vol. 19, e056, 2019. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5761/576162064008/html/

GARAY MONTANER, G. La "Liga Popular para la Educación Racional de la Infancia", Montevideo: 1911-1916 (Tesis de posgrado). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. 2017 Memoria Académica. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1564/te.1564.pdf

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Volume 2. Os intelectuais, o princípio educativo, jornalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2022.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Volume 1. Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

HOBSBAWM, E. Os trabalhadores. Estudos sobre a história do operariado. 5ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

IMM. 100 años de escuela en Villa García. Anecdotario 1908-2008. Montevideo: Esquinas, s/d.

MASSERA GARAYALDE, E. J. Prefacio a la edición uruguaya. In: SAVIANI, D. Escuela y democracia. 2a. ed. Campinas: Autores Associados, 2023.

MASSERA GARAYALDE, E. J. Origen, desarrollo y crisis de la educación liberal democrática uruguaya (Breve esbozo histórico). Pro-posições, volumen 2, nº. 3. Campinas, dez. 1991.

MARTÍNEZ MATONTE, J. P. Villa García por dentro. Una experiencia interrumpida. Montevideo: Son, 1987.

MOREIRA, M; MORENA, A; PALESO, A; SÁNCHEZ, E. (2019) Marcas pedagógicas que interpelan el presente: tres experiencias uruguayas. Revista Didaskomai, Revista del Instituto de Educación, UdelaR. [S.l.], n. 9, jul. 2019. Disponible en :http://didaskomai.fhuce.edu.uy/index.php/didaskomai/article/view/54

MUJICA, M. A. Experiencias escolanovistas en Uruguay: palabras de Olaizola y Niemann respecto al método Decroly. In: https://udelar.edu.uy/eduper/wp-content/uploads/sites/29/2023/03/InfpedsabpsP1.pdf 2023.

NAHUM, B. Historia uruguaya, tomo 6: 1905-1929, la época batllista. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental, 1987.

NIEMANN, O. Necesidad de colaboración entre el hogar y la escuela. Anales de Instrucción Primaria, T XX, 1923.

NIEMANN, O. La libertad en la escuela (y otros textos). Montevideo: Colección Pedagogía Nacional, ANEP, s/d.

OCAÑO, J. Prefacio a la edición en español. In: SAVIANI, D. Escuela y Democracia. 2a. ed. Campinas: Autores Associados, 2023.

PALESO, A.; MOREIRA, C. La Unidad Educacional Cooperaria en la trama de la memoria: prácticas pedagógicas del pasado puestas. Hemisferio Izquierdo. En: https://www.hemisferioizquierdo.uy/single-post/2019/06/25/la-unidad-educacional-cooperaria-en-la-trama-de-la-memoria-pr%C3%A1cticas-pedag%C3%B3gicas-del-pasa Acceso en: 06/05/2024.

SANCHEZ, E. Un diálogo posible: Paulo Freire y Martínez Matonte. Un planteamiento pedagógico más allá de la escuela. En: Convocación, año VI, junio 2016, Montevideo (2016).

SAVIANI, D. Escuela y Democracia. 2a. ed. Campinas: Autores Associados, 2023.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-crítica: quadragésimo ano. Novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019.

SAVIANI, D. A Pedagogia no Brasil. 2a. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

URUGUAY. Breve análisis histórico de la educación en el Uruguay. Montevideo: ANEP/CEP, 2007. In: https://www.dgeip.edu.uy/documentos/normativa/programaescolar/analisis_historico.pdf. Acceso en: 04/05/2024.

Published

2024-05-29

How to Cite

HERMIDA, Jorge Fernando; CABRERA, Ana Resbani. Uruguay, escolanovismo and conter hegemony: the educational práxis of Otto Niemann and José Pedro Martínez Matonte, beyond the theory of the curvature of the rod. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17563, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17563. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17563. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: 40º aniversário do livro Escola e Democracia: contribuição e novos desafios

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.