O processo seletivo de Leitores Guimarães Rosa: especificações dos editais e percepção de candidatos sobre critérios de avaliação

Authors

  • Camila Cynara Lima Almeida Università di Bologna
  • Ana Cláudia Fabre Eltermann Peking University
  • Alexandre Ferreira Martins Hankuk University of Foreign Studies

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202378.45-60

Abstract

This study investigates the selection criteria of the Ministry of Foreign Affairs’ Guimarães Rosa Lecturers after a period without publication of notices (2015-2018) and the publication of the notice nº. 37/2018, a milestone in the restructuring of the Lectureship Program. A progressive reduction has been observed in both the number of applicants and the number of candidates approved in each subsequent notice (nº. 29/2019, nº. 9/2021, nº. 36/2022). While the increased demand for higher qualifications from professionals may justify the decrease in the number of candidates meeting the selection requirements, the primary objective of this study is to comprehend why Brazilian professionals, despite being qualified, are increasingly less successful. First, a comparison of the aforementioned notices, highlighting critical aspects and significant changes in their contents, was conducted. Moreover, questionnaires were administered to candidates who applied for the notices between 2018 and 2022. In response to the reported sense of injustice among certain candidates, this article aims to enhance the selection process by proposing a new Merit Analysis Chart for scoring and evaluating Guimarães Rosa Lecturers’ candidates. This research sheds light on deficiencies in the design of the evaluation criteria for candidates, as applied by the Coordination of Superior Level Staff Improvement, responsible for the Lecturers’ selection.

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Author Biographies

Camila Cynara Lima Almeida, Università di Bologna

Mestre em Linguística Aplicada e graduada em Letras - Língua Portuguesa e Língua Inglesa e Respectivas Literaturas pela Universidade de Brasília (UnB). Professora licenciada de Língua Portuguesa da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF), atua como Leitora do Instituto Guimarães Rosa na Universidade de Bolonha e como professora da Universidade de Florença.

Ana Cláudia Fabre Eltermann , Peking University

Doutora e mestre em Linguística e graduada em Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa e Literaturas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente atua como Leitora na Universidade de Pequim, pelo Instituto Guimarães Rosa. Faz parte do Grupo de Pesquisa em Políticas Linguísticas Críticas e Direitos Linguísticos, da UFSC.

Alexandre Ferreira Martins, Hankuk University of Foreign Studies

Doutor e mestre em Ciências da Linguagem pela Université Montpellier III. Graduado em Licenciatura em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e em Licenciatura em Português pela Universidade de Coimbra (Programa de Licenciaturas Internacionais da CAPES). É professor na Universidade Hankuk de Estudos Estrangeiros, na Coreia do Sul, através do Instituto Guimarães Rosa.

Published

2023-10-23

How to Cite

ALMEIDA, Camila Cynara Lima; ELTERMANN , Ana Cláudia Fabre; MARTINS, Alexandre Ferreira. O processo seletivo de Leitores Guimarães Rosa: especificações dos editais e percepção de candidatos sobre critérios de avaliação . Revista Leitura, [S. l.], v. 1, n. 78, p. 45–60, 2023. DOI: 10.28998/2317-9945.202378.45-60. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/16135. Acesso em: 19 dec. 2024.