Paulo Freire, Diálogo e Empoderamento: O potencial libertador dos círculos de leitura literária, por adolescentes em condição de vulnerabilidade social

Authors

  • Marcos Antonio Vasco de Almeida Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
  • Priscila Pesce Lopes de Oliveira Instituto Federal do Ceará -IFCE
  • Lucila Pesce Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202480.254-266

Keywords:

Leitura Literária, Diálogo, Empoderamento Freiriano

Abstract

Based on Freire's concepts of dialogue and empowerment, the article discusses how collective literary reading, by socially vulnerable young people, can constitute education as a practice of liberty. The theoretical-conceptual study covers three guiding questions. The findings indicate that the fact that adolescents from the peripheries are more vulnerable to forms of prejudice, violence, as well as the negative impacts of inefficient public policies indicates that freeing themselves from this reality implies a process of construction and reconstruction of collective consciousness. When they read, teenagers are able to seek autonomy, emancipation, self-affirmation and, above all, promotion of their knowledge, as reading allows a dialogue between readers, literary characters and the historical materiality that surrounds them. Collective, dialogical, non-prescriptive and fruitful literary reading presents favorable conditions for the empowerment of the group, as it constitutes a critical and reflective practice, through the full exercise of language, which becomes social practices of liberty. Offering reading circles to young people can, in addition to training them critically and reflectively, make them multipliers of this practice, expanding the practice of literary reading to an increasingly larger group of young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Antonio Vasco de Almeida, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Mestrando em educação (Universidade Federal de São Paulo); Especialista em Psicopedagogia clínica e institucional (Universidade Cruzeiro do Sul); Pedagogo (UNICID); licenciado em Química (USP); Técnico em Ciências da Natureza do Instituto Federal de São Paulo (IFSP). 

Priscila Pesce Lopes de Oliveira, Instituto Federal do Ceará -IFCE

Doutora em Letras (UFC), mestre em Letras (USP), bacharel em Letras (USP), professora de língua portuguesa do Instituto Federal do Ceará (IFCE).

Lucila Pesce, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Doutora e mestre em Educação (PUC-SP), bacharel e licenciada em Letras (Univ. Presb. Mackenzie), professora do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), professora do quadro permanente do PPGE - UNIFESP.

References

BRADBURY, Ray. Fahrenheit 451. 18. ed. SP: Ed. Biblioteca Azul, 2012.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. SP: HUCITEC, 1988.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6. ed. SP: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. Trad. de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. 3.ed. S. Carlos: Pedro & João Ed., 2020.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. 3. ed. SP: Duas Cidades, 1995, p. 235-263.

CUNHA, Maria Antonieta Antunes. Experiência Estética Literária. In: Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para alfabetizadores. BH: UFMG/Ceale, 2014, s/p. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/folhade-rosto Acesso: 30/06/2023.

DOSTOIEVSKI, Fiodor. Os Irmãos Karamazov. 1. ed. bolso. SP: Martin Claret, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 56.ed. RJ: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 16.ed. RJ: Paz e Terra, 2021a.

FREIRE, Paulo. Alfabetização: Leitura do Mundo, Leitura da Palavra. 8 ed. RJ: Paz e Terra, 2021b.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? 16.ed. RJ: Paz e Terra, 2021c.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do Professor. 16 ed. RJ: Paz e Terra, 2022.

FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. 8 ed. RJ: Paz e Terra, 2021d.

INSTITUTO BRAUDEL, Círculos de Leitura, 2023. Disponível em: <https://www.braudel.org.br/circulos-de-leitura/>. Acesso em: 12 mar. de 2023.

JAUSS, Hans Robert. O texto poético na mudança de horizonte da leitura. In: LIMA, L. C. (org.) Teoria da literatura em suas fontes, vol. 2. RJ: Civilização Brasileira, 2002, p. 873-926.

JOAQUIM, Bruno dos S.; OLIVEIRA, Lucila. Paulo Freire Na Genealogia Da Pedagogia Decolonial: Uma Leitura De Extensão Ou Comunicação?. Revista Inter Ação, Goiânia, v. 46, n. ed. especial, p. 914–929, 2021. Disponível em: <https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68056>. Acesso em: 7 dez. 2022.

JOUVE, Vincent. A leitura. 1 ed. SP: Ed. Unesp, 2002.

JOUVE, Vincent. Por que estudar literatura? 1 ed. SP: Parábola, 2012.

KLEIMAN, Ângela. Texto & leitor: aspectos cognitivos da leitura. 12. Ed. Campinas (SP): Pontes, 2002.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. SP: Ática, 1993.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Leitura e compreensão de texto falado e escrito como ato individual de uma prática social. In: ZILBERMANN, Regina; SILVA, Ezequiel Theodoro. (Orgs.). Leitura: Perspectivas interdisciplinares. SP: Ática, 1988.

OLIVEIRA, Patricia; REIS, Mary; VANDENBERGHE, Luc, et al.. “Sobrevivendo”: vulnerabilidade social vivenciada por adolescentes em uma periferia urbana. Interface – Comunicação, Saúde e Educação. Abril, 2020, p. 1-18. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/icse/a/ZcTPn95X5HZYsRFF4ScsTTR/?lang=pt.> Acesso em: 29 jun. 2023.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Literatura para todos. Literatura e Sociedade, v. 11, n. 9, p. 16-29, 2006. DOI: 10.11606/issn.2237-1184.v0i9p16-29. Acesso em: 9 set. 2023.

SEAD: São Paulo diversa: uma análise a partir de regiões da cidade. Disponível em: <https://trajetoriasocupacionais.seade.gov.br/wp-content/uploads/sites/6/2021/05/sp-diversa-analise-regioes-cidade.pdf> Acesso em: 22 mai. 2023.

Published

2024-04-20

How to Cite

VASCO DE ALMEIDA, Marcos Antonio; PESCE LOPES DE OLIVEIRA, Priscila; PESCE, Lucila. Paulo Freire, Diálogo e Empoderamento: O potencial libertador dos círculos de leitura literária, por adolescentes em condição de vulnerabilidade social. Revista Leitura, [S. l.], n. 80, p. 254–266, 2024. DOI: 10.28998/2317-9945.202480.254-266. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/16273. Acesso em: 14 aug. 2024.

Issue

Section

Estudos Literários

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.