Teaching narratives for initial and continuing education: the oral history in study about the teaching trajetories

a história oral no estudo das trajetórias docentes

Authors

  • Aliny Dayany Pereira de Medeiros Pranto UFRN
  • Samia Nascimento Sulaiman
  • Juniele Rabêlo de Almeida

DOI:

https://doi.org/10.28998/rchv14n28.2023.0004

Keywords:

Narrativas Docentes, História Oral, Formação Docente

Abstract

This paper discusses the teachers' life and career story narratives in teacher training. We resorted to the theoretical-methodological procedures of Oral History, using recorded interviews, with the aim of reflecting on the process of building, catalouguing and and using narratives for teacher training. From the analysis of sources (literature, printed documents and collection of oral history repository), having as a reflexive axis the interviews with teachers/as, collected in two projects (one of research and another of extension) it was possible to discuss about the use these sources in Licentiates and the possible gains they bring to those involved. We argue considering the dialogical perspective of the Oral History methodology and its formative role in both directions, contributing to those who narrate (teachers) and also to those who listen (licensing students).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, E.; ALMEIDA, J.; SILVA, M. Artes de ensinar, ofício de viver: das narrativas (auto)biográficas a uma história pública dos professores. Revista História Hoje, v. 8, n. 15, p.158-181, 2019.

ANDRADE, E. ; ALMEIDA, J. REIS, J. ; COSTA, D. . Práticas de liberdade e desafios democráticos em educação: histórias de vida e formação docente em entrevistas públicas. In: PEREIRA, A. A. (Org.). Narrativas de (re)existência: antirracismo, história e educação. 1ed.Campinas: Editora Unicamp, 2022, v. 1, p. 291-316.

ANDRADE, João Maria Valença de [62 anos]. [mar. 2021] Entrevistadora: AUTOR(A). Natal (Rio Grande do Norte), 16 mar. 2021.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012 (Obras Escolhidas, v. 1)

DELGADO, L. A. História oral: memória, tempo, identidades. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

FRISCH, M.. A história pública não é uma via de mão única, ou, De A Shared Authority à cozinha digital, e vice-versa. In: MAUAD, A. M.; ALMEIDA, J. R.; SANTHIAGO, R. (org.). História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016.

GAUTHIER, C.; MARTINEAU, S.; DESBIENS, J-F; MALO, A.; SIMARD, D. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.

GOODSON, I. F. As políticas de currículo e de escolarização: abordagens históricas.

Petrópolis: Vozes, 2008.

GOODSON, I. F. Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e o seu desenvolvimento profissional. In: NÓVOA, A.(org.) Vidas de professores. Portugal: Porto Editora, 1992.

MEIHY, J. C. S. B. Manual de História Oral. São Paulo, Ed. Loyola, 1996.

NÓVOA, A. (Org.). Vida de Professores. Porto: Porto Editora, 2007.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A.(org.) Vida de professores. Portugal: Porto Editora, 2013.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: _____. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

PORTELLI, A. História oral como arte da escuta. São Paulo: Letra e Voz, 2016.

PRANTO, A. (2021). História da educação e os repositórios de história oral no Brasil. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, 11(25), 441–458.

RODEGHERO, C. S.; GRINBERG, L.; FROTSCHER, M. (Org.). História oral e práticas educacionais. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2016. 226 p.

SAVIANI, D. Os saberes implicados na formação do educador. In: BICUDO, M. A.; SILVA JUNIOR, C. A. (Orgs.). Formação do educador: dever do Estado, tarefa da Universidade. São Paulo: UNESP, 1996, p.39-50.

SHULMAN, L. S. Knowledge and Teaching: Fundations of the New Reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, 1987.

TARDIF, M.. Os professores diante do saber: esboço de uma problemática do

saber docente. In: ______. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2023-12-20

How to Cite

Pereira de Medeiros Pranto, A. D., Nascimento Sulaiman, S., & Rabêlo de Almeida, J. (2023). Teaching narratives for initial and continuing education: the oral history in study about the teaching trajetories: a história oral no estudo das trajetórias docentes. Revista Crítica Histórica, 14(28), 45–61. https://doi.org/10.28998/rchv14n28.2023.0004

Issue

Section

Dossiê As histórias de vida: pesquisa e ensino de história

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.