An invitation to the possibilities of remembrance: the city as a stage
DOI:
https://doi.org/10.28998/rchv14n28.2023.0012Keywords:
memória; rememoração; Walter Benjamin.Abstract
This article brings some productions developed from the ... research carried out in ....., in the municipality of..., with children in the 4th year of Elementary School I. The objective was to encourage children to narrate how they relate to the city and which experiences are lived in collective spaces, in order to expand children's notions of space-time in and with the city. In addition, the intention was to (re)elaborate the meanings in relation to the different cultures of the city, understanding that the city is formed by different plots, conflicts, crossed by multiple temporalities and sensibilities. For this, the memories were worked on in Benjaminian remembrance practices, through the children's relationships with the places in the city, which was possible with poems, fragments of memories, images, personal documents and from that, the children produced oral narratives, written and visual. With the narratives, monads were produced, Benjamin's theoretical-methodological contribution.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Trad. br. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1984.
BENJAMIN, Walter. “Paris, capital do século XIX”. In: KOTHE, Flávio R. Walter Benjamin. São Paulo: Ática, 1991, p. 44-122.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas. Magia e técnica, arte e política. Tradução Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. 5° ed. São Paulo: Brasiliense, 1995. (obras escolhidas, vol. II).
BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Ed. da UFMG/Imprensa Nacional do
estado de São Paulo, 2007.
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2017.
CUNHA, Nara Rúbia de Carvalho. Primaveras compartilhadas: (re)significando a docência na relação com cidade, memórias e linguagens. 2016. 250f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, SP, 2016.
FORTUNA, Cláudia Prado. GALZERANI, Maria Carolina B. Práticas de memória, tempo e ensino de História. In: ZAMBONI, Ernesta; GALZERANI, Maria Carolina B. Campinas (Orgs). Memórias, sensibilidades e saberes. SP: Editora Alíneas, 2015.
FRANÇA, Cyntia Simoni. O canto da Odisseia e as narrativas docentes: dois mundos que dialogam na produção de conhecimento histórico-educacional. 2015. 346f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, SP, 2015.
FRANÇA, Cyntia Simioni. Memória como meio de produção de conhecimentos históricos. Revista Memória em Rede, Pelotas, vº. 12, nº.23, 2020.
GAGNEBIN, Jeanne-Marie. Por que um mundo todo nos detalhes do cotidiano? Revista
USP, n.15, p. 44-47, set-nov. 1992.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração: ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.
GALZERANI. M. C. B. A produção de saberes históricos escolares: o lugar das memórias. In: FERREIRA. A. C; BEZERRA. H. G; LUCA. Tânia. Regina. De (Orgs). O historiador e seu tempo. São Paulo: Ed. UNESP, 2008, p. 223-235.
HADLER, Maria Sílvia Duarte. Cidade e ensino de História. In: ZAMBONI, Ernesta; GALZERANI, Maria Carolina B (Orgs). Memórias, sensibilidades e saberes. Campinas, SP: Editora Alíneas, 2015.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de
Janeiro-RJ: Aeroplano, 2000A.
LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista brasileira de educação. Jan/Fev/Mar/Abr, n 19, 2002.
MIRANDA, Sonia; PAGÈS, Joan. Cidade, Memória e Educação: conceitos para provocar sentidos no vivido. In: MIRANDA, Sonia; SIMAN, Lana (Org.). Cidade, Memória e Educação. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2013. p. 59-92.
PAIM, E. A. LUÍS, SOLANGE. Decolonizando tempos, espaços, memórias e experiências educativas na província de Huía – Angola: Narrativas sobre escolas. Revista Africa[s]. Vol. 7, Nº. 13, 2020.
RICOUER, Paul. A Memória, a História, o Esquecimento. Campinas-SP: Editora da
Unicamp, 2007.
SEIXAS, Jacy Alves de. Percursos de memórias em terras de história: problemáticas atuais. In: BRESCIANI, Stella; NAXARA, Márcia. (orgs.). Memória e (re)sentimento: indagações sobre uma questão sensível. Campinas: Editora da Unicamp, 2001. p. 37-58.
SCHMIDT, Benito Bisso. Entre a filosofia e a sociologia: matrizes teóricas das discussões atuais sobre história e memória. Estudos Ibero-Americanos. PUCRS, v. XXXII, n. 1, p. 85-97, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maíra Santos; Cyntia FrançaEste trabalho está licenciado sob uma licença
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/br/
Os autores detém os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.