The importance of pedagogical practice in the view of lincensees in natural sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n32p1-22

Keywords:

Higher Education, Teacher training, Curriculum

Abstract

This article seeks to discuss the importance of pedagogical practice for students in the first semesters of the Science of Nature degree, who enter school space, now no longer as students of this level, bur as future teachers. This work presents as research subjects, the freshmen students, in the Natural Science Course – Licentiate, enrolled in the Pedagogical Practices component I. The reports produced by the students composed the corpus of analysis, which were analyzed through Discursive Textual Analysis (MORAES; GALIAZZI, 2011). 64 units of meaning were obtained, organized into four categories that describe the importance of Pedagogical Practice: i) experiencing reality; ii) didactics/methodology or teaching practice; iii) pedagogical practice as a space for reflection; and iv) teacher as a model. From these, meta texts were elaborated, discussed in the light of theoretical references on the subject. It can be inferred that the main student perceptions about the importance of this component in the curriculum are the possibility of experiencing the school reality; observe the different teaching strategies and practices; perceive the pedagogical practice as a space for reflection on their own training; and, understand the working conditions of teachers and the need to value the teaching profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ailton Jesus Dinardi, UNIPAMPA - Universidade Federal do Pampa, Campus Uruguaiana.

Professor adjunto da Universidade Federal do Pampa (Unipampa) e Docente do PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde.

Juliana Borges Medina, UNIPAMPA - Universidade Federal do Pampa, Campus Uruguaiana.

Mestranda do PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (Unipampa) e Professora da Rede Municipal de Ensino, Uruguaiana-RS.

Amanda Martins Ciocca, UNIPAMPA - Universidade Federal do Pampa, Campus Uruguaiana.

Licencianda em Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Campus Uruguaiana.

Raquel Ruppenthal, UNIPAMPA - Universidade Federal do Pampa, Campus Uruguaiana.

Professora adjunta da Universidade Federal do Pampa (Unipampa) e Docente do PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde.

References

ANDRADE, Maria Margarida. Introdução a metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

BAPTISTA, Geilsa Costa Santos. A importância da reflexão sobre a prática de ensino para a formação docente inicial em Ciências Biológicas. Revista Ensaio. v. 5, n. 2, p.85-93, 2003.

BARDAGI, Marucia Patta (2007). Evasão e Comportamento Vocacional de Universitários: estudos sobre o desenvolvimento de carreira na graduação. Tese. Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

BARROS, Flávia Cristina Oliveira Murbach de; JOROSKY, Narda Helena. Práticas Pedagógicas e formação de professores: vivências humanizadoras em sala. XII EDUCERE – XII Congresso Nacional de Educação. Curitiba-PR, 2015.

BOLZAN, Doris Pires Vargas; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; ROCHA MACIEL, Adriana Moreira da. Formação de professores: a construção da docência e da atividade pedagógica na Educação Superior. Revista Diálogo Educacional, v. 13, n. 38, p. 49-68, 2013.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 02/2015, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 18 fev. 2019.

BULGRAEN, Vanessa Cristina. O papel do professor e sua mediação nos processos de elaboração do conhecimento. Revista Conteúdo, Capivari, v.1, n.4, p.30-38, 2010.

CUNHA, Maria Isabel da. Diferentes Olhares Sobre as Práticas Pedagógicas no Ensino Superior: à docência e sua formação. Educação, vol. XXVII, n. 54, p. 525-536, 2004.

FERREIRA, Jacques de Lima. A complexa relação entre teoria e prática pedagógica na formação de professores. In: FERREIRA, Jacques de Lima (Org.). Formação de professores: teoria e prática pedagógica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014, p. 33-49.

FLICK, Uwe. Introdução à Metodologia de Pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, jul./set. 2015.

FRISON, Marli Dallagnol; VIANNA, Jaqueline; CHAVES, Jéssica Mello; BERNARDI, Fernanda Naimann.Livro Didático como instrumento de apoio para construção de propostas de ensino de ciências naturais. VII ENPEC: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis-SC, 2009.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: Ensinar-e-aprender com sentido. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2003.

Gil, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

JACOB, Marcela Queiroz. A promoção da resiliência nos educadores: uma alternativa para a saúde mental na escola. Revista Pedagogia em Foco, v.9, n.1, p.1-12, 2014.

LEITE, Yoshie Ussami Ferrari. O lugar das práticas pedagógicas na formação inicial de professores. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011. 104p.

MEGID NETO, Jorge; FRACALANZA, Hilário. O livro didático de ciências: problemas e soluções. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 147-157, 2003.

MORAES, R.; GALIAZZI, M.C. Análise Textual Discursiva. 2. ed. Rev. Ijuí: Unijuí, 2011.

NODARI, Janice Inês; ALMEIDA, Mariza Riva de. Refletindo sobre a agência docente através da observação de aulas. In: FOGAÇA, F.C & NODARI, J.I. (ORGS.) Edição comemorativa 15 anos do Celin. Dossiê especial. Revista X, Volume 2, 2012.

NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, v.22, n.74, p.27-42, 2001.

OLIVEIRA, Hosana Larissa Guimarães; LEIRO, Augusto César Rios. Políticas de formação de professores no Brasil: referenciais legais em foco. Pro-Posições, v. 30, e20170086, 2019.

OLIVEIRA SILVA, Maria Deolinda. A importância da observação de aulas no processo de avaliação de desempenho docente: concepções de professores. Gestão e Desenvolvimento, 21 (2013), 321-344.

OMELCZUK, Aline Bona. Prática como componente curricular – definições legais e sua expressão na formação inicial do professor de Ciências e Biologia. 2017. 94p. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017.

PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, ano XX, nº 68, dezembro de 1999.

PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 521-539, 2005.

SANTOS, Sydione. Formação inicial e prática docente: percepções de futuras professoras. Olhar de professor, Ponta Grossa, 15(2): 355-369, 2012. Disponível em http://www.uepg.br/olhardeprofessor

SILVA SÁ, Carmem Silvia da; SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. A identidade de um curso de formação de professores de Química. In: Atas do VII ENPEC – Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis-SC, 2009.

SILVA, Isa Monteiro. O professor como mediador. Cadernos de Pedagogia Social. p. 117-123, 2007.

SOUZA NETO, Samuel de; SILVA, Vandeí Pinto da. Prática como Componente Curricular: questões e reflexões. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 43, p. 889-909, 2014.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências da Natureza. Unipampa, Uruguaiana, 2013.

Published

2021-08-31

How to Cite

DINARDI, Ailton Jesus; MEDINA, Juliana Borges; CIOCCA, Amanda Martins; RUPPENTHAL, Raquel. The importance of pedagogical practice in the view of lincensees in natural sciences. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 32, p. 1–22, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n32p1-22. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10095. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.