Continuous education in rural settlement school

critical and humanizing collective work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n32p60-74

Keywords:

Political Pedagogical Project, Rural settlement schools, Continuing in-service education

Abstract

This article is the result of a Thematic Project (FAPESP) that analyzes the predatory advance of sugarcane agro-hydrobusiness in Pontal do Paranapanema/SP. We are part of the Education team and in this article, we reflect on the process of continuing education and reconstruction of the Political Pedagogical Project (PPP) of a rural settlement school in that region. We held formative research-intervention meetings at school and applied questionnaires to the subjects participating in the process. Of the 259 students who answered the questionnaire, 112 are from the early years, 75 from the final years and 72 from high school. Regarding families, 127 subjects responded, 83 claimed to have participated in the struggle for land and school. The continuing education carried out with the teachers enabled satisfactory results in terms of participation in the construction of the PPP and the realization of a critical and transformative education in the school.

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Author Biographies

Vanda Moreira Machado Lima, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT).

Doutora em Educação pela USP/SP. Líder do GRUPO DE ESTUDOS E PESQUISAS SOBRE ESCOLA PÚBLICA E PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO (GEPEPPE) da FCT/UNESP. Professora Assistente Doutor na Universidade Estadual Paulista (UNESP) na Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), campus de Presidente Prudente, SP. 

Irineu Aliprando Tuim Viotto Filho, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT).

Doutor em Educação (Psicologia da Educação) pela PUC/SP. Livre docente em Educação e desenvolvimento humano, pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação e do curso de graduação em Educação Física da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), campus de Presidente Prudente, SP. 

Izabela Cruz Faccioli, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT).

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente. Pertence ao Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Escola Pública e os Profissionais da Educação (GEPEPPE). Bolsista (FAPESP), com um projeto de Iniciação Científica titulado : ESCOLA DO/NO CAMPO: O SIGNIFICADO DE SER PROFESSOR DOS ANOS INICIAIS.

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Published

2021-08-31

How to Cite

LIMA, Vanda Moreira Machado; VIOTTO FILHO, Irineu Aliprando Tuim; FACCIOLI, Izabela Cruz. Continuous education in rural settlement school: critical and humanizing collective work. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 32, p. 60–74, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n32p60-74. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10474. Acesso em: 17 oct. 2024.

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