Paulo Freire in today's EPJA and the new times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp39-63

Keywords:

Epja, Transformation, Policies

Abstract

This article aims to explore the current relevance thinking of Paulo Freire from three perspectives: 1- the Latin American reality with an impact on the Youth and Adult Education-Epja in territorial contexts of structural inequalities and lack of educational opportunities for youth and adults; 2- the Freirean legacy enriches the pedagogical culture of education in general and of the Epja in particular and supports the new emerging epistemologies of Epja in a transformative perspective; 3- promotes motivating energy through critical reflections and proposals on the education policies of youth and adult with a sense of new humanity, human dignity, integrality and social justice. The world of which Freire speaks is not only long, but also wide and tremendously unequal and unjust. Paulo Freire lives in Latin America and the Caribbean and has a permanent relevance in the minds and spirits of those who know his educational thought, of those who dare to apply it with creation and invention. The three thematic axes of this article make explicit the inspiring, inquiring, driving and multiplying validity of Paulo Freire's thinking on transformative Epja and the challenging historical task of its construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

César Espinoza Picón, DVV Internacional

Doctor em Educação. Consultor Internacional da DVV Alemã. Membro do Conselho de Educação Popular da América Latina e Caribe - CEAAL. Professor-Investigador em Educação de Jovens e Adultos em Alfabetização, Educação Básica e Universitária. Autor de 40 Obras em Educação de Jovens e Adultos

References

COMISIÓN ECONÓMICA PARA AMÉRICA LATINA E EL CARIBE. Notas de población. Santiago: CEPAL, enero-junio, Año XLVII, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1997, livro virtual, p. 44.

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 5ed. São Paulo: Cortez,2001, livro virtual, p. 14-43.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo. Paz e Terra,1968, livro virtual, p. 24-46; __________.9 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981, p.79

FREIRE, Paulo. A propósito de uma administração. Recife: Imprensa Universitária, 1961, p. 8.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia – saberes necessários da prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, livro virtual, 2002, p. 12-26.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. 23 ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989, livro virtual, p. 9 (Coleção Polêmicas do nosso tempo; 4.)

LETELIER, María Eugenia. Conferencia Magistral virtual sobre Diversidad en la EPJA. Lima: Cátedra Abierta EPJA para América Latina y el Caribe, Universidad Nacional de Educación (UNAE) del Ecuador / DVV International – Perú, 2021.

LORENZATTI, María del Carmen. (2020). Tenemos una oportunidad en el barrio. Programa educativo de jóvenes y adultos como política de estado local. 1 ed. Rio Cuarto: UniRio editora, libro digital PDF, e-book, 2020.

MAGENDZO, Abraham. Introducción. Educación em Derechos Humanos en América Latina: una mirada de fin de siglo. In: CUELLAR, Roberto. (Ed). Experiencias de educación en derechos humanos en América Latina. San José de Costa Rica: IIDH, USAID. F. FORD, 2000.

ORGANIZACIÓN INTERNACIONAL DEL TRABAJO. Trabajar para un futuro más prometedor. Comisión Mundial sobre el futuro del trabajo. Ginebra: OIT, 2019.

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS. Declaración universal de los derechos humanos. Nueva York: ONU, 1948, p.54.

PICÓN, César. Desarrollo, universidades y educación de personas jóvenes y adultas. Lima: Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle/ DVV International-Perú, Ruta Pedagógica Editora S.A.C., 2020.

PICÓN, César. Si las personas jóvenes y adultas aprenden, nos beneficiamos todos. Movimiento Nacional de Educación de Personas Jóvenes y Adultas. Lima: DVV International – Perú, Ruta Pedagógica Editora S.A.C.,2018, p. 325 – 83.

PICÓN, César. El sistema que esperaba Juan García. Sistema Nacional de Educación de Personas Jóvenes y Adultas en América Latina. Lima: Foro Educativo, Ruta Pedagógica, Editora S.A.C., 2016.

PICÓN, César. Educación de adultos en América Latina y el Caribe: utopías posibles, pasiones y compromisos. Antología de las publicaciones de César Picón. Pátzcuaro, México: CREFAL, Paideia Latinoamericana 4, 2013, p.321-34.

SANTOS, Boaventura de Souza. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, S.A., 2020.

Published

2021-09-29

How to Cite

PICÓN, César Espinoza. Paulo Freire in today’s EPJA and the new times. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 39–63, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp39-63. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12091. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Paulo Freire, cidadão do mundo: 100 anos de contribuições, diálogos, histórias e memórias.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.