Stay or escape?
Profile and expectations of students of higher education courses at UFPB
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp492-513Keywords:
Higher Education, Evasion, PermanenceAbstract
The text discusses the issue of permanence and dropout in higher education undergraduate courses at the Federal University of Paraíba (UFPB), Campus I, exposing the students' perspectives to stay or abdicating the course, as well as the difficulties and facilities for making this decision. The research, developed over the first three periods of the course (2016.2 to 2017.1), is characterized as a longitudinal research with a quantitative methodology. Empirical information about 16 undergraduate courses that had the highest and lowest dropout and permanence rates, covering all areas of knowledge, were collected through a questionnaire, organized following contributions from theoretical models related to dropout and permanence in higher education. Data analysis made it possible to conclude that the existence of contradictory, and at the same time relational, aspects dynamizes evasion and/or permanence, according to the objective or subjective conditions of the students, in which sociability relationships, contextual and structural conditions occur, permanence policies and programs aimed at minimizing the effects of social inequality in Higher Education.
Downloads
References
BARBOSA, M. L. de O. Democratização ou massificação do Ensino Superior no Brasil? Rev. Educ. Puc-camp., v. 24, n.2, 240-253, 2019.
BENEDITO A. C. La historicidad del objeto de conocimiento sociológico como principio de investigación de las relaciones entre educación y cambio social. Universidad de Valencia. Texto original sem paginação. Impresso. 2015. (n.p).
BOURDIEU, P. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: Nogueira, M.A.; Catani, A.M. (Org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998.
BOURDIEU, P. Razões práticas. Sobre a teoria da ação. Campinas: Papiros, 2007.
BOURDIEU, P.; PASSERON, A. Reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.
BRAGA, M. M.; PEIXOTO, M. do C. L.; BOGUTCHI; T. F. A evasão no ensino superior brasileiro: o caso de UFMG. Avaliação: Revista de rede de avaliação institucional da educação superior, v. 8, n. 3, 161-189, 2003. Diponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/1237. Acesso em: 10 mar. 2021.
CABRERA, L. et al. El problema del abandono de los estudios universitarios, Revista Electronica de Investigacion y Evaluacion Educativa, v. 2, n. 2, 171-203, 2006. Disponível em: https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/view/4226. Acesso em: 9 dez. 2020.
CASTELO BRANCO, U. V.; NAKAMURA, P. H.; JEZINE, E. Permanência na educação superior no Brasil: Construção de uma escala de medida. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), v. 10, n. 2, p. 209-224, 2017. Disponível em: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/10060. Acesso em: 20 nov. 2020.
COSTA, A. F. et al. Um modelo teórico e metodológico. Análise do sucesso, insucesso e abandono no ensino superior. In: COSTA, A. F. da; LOPES, J. T.; CAETANO, A. (Orgs.). Percursos de Estudantes no Ensino Superior. Fatores e processos de Sucesso e Insucesso. Lisboa: Mundos Sociais, 2014.
DUBET, F. Justiça. In: VAN ZANTEN, A. (Coord.). Dicionário de Educação. Petrópolis: Vozes, 2011, p.524-528.
DUBET, F. O que é uma escola justa? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 123, 539-555, set./dez. 2004.
DUBET, F. Qual democratização do ensino superior? Cad. CRH, Salvador, v. 28, n. 74, 255-266, 2015.
FERNÁNDEZ ENGUITA, M. F. La Educación em la Encrucijada. Fundación Santillana, 2016.
FERNÁNDEZ ENGUITA, M., MARTINEZ, M. L.; GÓMEZ J. R. Fracaso y abandono escolar en España, 29. Barcelona: Fundación “La Caixa”, 2010.
FIALHO, M. G. D. A evasão escolar e a gestão universitária: O caso da Universidade Federal da Paraíba. 2014. 107 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Organizações Aprendentes), Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
FIALHO, M. G. D. Evasão universitária, planejamento docente e singularidade discente. 2020. Tese. (Doutorado em Educação), Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2020.
GABALDÓN-ESTEVAN, D. La promesa meritocrática: percepciones sobre el papel de la educación (terciaria) y su acceso. In: SOBRINHO, M.; ENNAFAA, R.; CHALETA, E. (Orgs.). La educación superior, el estudiantado y la cultura universitaria. Valencia: Neopàtria, 2016, p. 99-133.
GINER, S., ESPINOSA E. L. de; TORRES, C. (Orgs.) Dicionário de Sociologia. Madrid: Alianza Editorial, 2013.
IBÁÑEZ, Jesús. Perspectiva de la investigación social; el diseño en las tres perspectivas. In: FERRANDO, M. G.; ALVIRA; F., ALONSO, L. E., ESCOBAR, M. El análisis de la realidad social. Métodos e Técnicas de Investigação: Madrid: Alianza Editorial, 4. ed. 2015.INEP. Censo da educação superior: 2011; Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2013.
KOHLS, P. dos S. Permanência na educação superior: desafios e perspectivas. Brasília: Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade/Universidade Católica de Brasília, 2020.
LOBO, M. B. de C. M. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções. In: HORTA, C. E. R. (Org. e Coord.). ABMES Cadernos, 25. Brasília: Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior, 2012, p.9-58. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/publicacoes/Cadernos25.pdf. Acesso em: 23 jan. 2020.
PESSOA, S. de, RAMALHO, B.; RAMOS, I.C. Sucesso e Insucesso de estudantes na trajetória escola-universidade; O caso da UFRN. In: SOBRINHO, M.; ENNAFAA, R.; CHALETA, E. (Orgs.). La educación superior, el estudiantado y la cultura universitaria. Valencia: Neopàtria, 2016, p. 251-280.
POLYDORO, S. A. J. O trancamento de matrícula na trajetória acadêmica do universitário: condições de saída e de retorno à instituição. 2000. 175f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2000.
PRESTES, E.M.T. et al. Educação e aprendizagens de adultos no espaço da universidade, Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 22, n. 2, 208-223, dez. 2013. Disponível em: https://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/17792. Acesso em: 12 jun. 2020.
PRESTES, E.M.T., PFEIFFER, D.K.; FIALHO, M. G. D. A evasão escolar no contexto do ensino superior. In: SOBRINHO, M.; ENNAFAA, R.; CHALETA, E. (Orgs.). La educación superior, el estudiantado y la cultura universitaria. Valencia: Neopàtria, 2016, p. 281-316.
PRESTES, E.M.T.; FIALHO, M. G. Evasão na educação superior e gestão institucional: o caso da Universidade Federal da Paraíba, Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 26, n. 100, 869-889, jul. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v26n100/1809-4465-ensaio-26-100-0869.pdf. Acesso em: 8 mai. 2020.
PUIG, M. Abandonament escolar prematur: més pull que push. Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari 2015, 84, 325-372, 2016. Barcelona: Fundación Jaume Bofill. Disponível em: https://fundaciobofill.cat/publicacions/abandonament-escolar-prematur-mes-pull-que-push. Acesso em: 19 jul. 2020.
REAY, D. El fracaso escolar de la clase trabajadora: perspectivas teóricas, cuestiones discursivas, y aproximaciones metodológicas. Ponencia inaugural. In: Conferencia Internacional del ABJOVES. Universitat Autonóma de Barcelona, 2016. Disponível em: https://www.cedefop.europa.eu/en/events-and-projects/events/international-conference-school-success-school-failure-and-early-school. Acesso em: 5 out. 2019.
SCOTT, J. Dictionary of Sociology. Oxford: University Press, 2014.
SERPA, G. R.; FALCON, A. L. Masificación, equidad, educación superior: la universalización de la educación superior cubana. Ensaio: aval. pol.públ.Educ., Rio de Janeito, v. 27, n.103, 291-316, jun. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362019000200291. Acesso em: 22 de abr. 2020.
Sociologia da Educação. Análise Internacional. Porto Alegre: Pensa, 2013, p. 256-267.
SOLER P. V. Hacia una apertura de las nociones de éxito y fracaso escolar al campo de la educación superior. Elementos para una teoría integradora. In: M. SOBRINHO, R.; ENNAFAA; E. CHALETA (Orgs.). La educación superior, el estudiantado y la cultura universitaria. Valencia: Neopàtria, 2006, p. 317-332.
THOMSON, P. Trazendo Bourdieu para as políticas de aumento da participação no ensino superior; uma análise de caso do Reino Unido. In: APPLE, M.; BALL, S. L.; GANDIN, L. A. Sociologia da Educação. Análise Internacional. Porto Alegre: Pensa, 2013, p.347-350.
TINTO, V. Definir la deserción: una cuestión de perspectivas. Revista de Educación Superior. Distrito Federal, México, Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES), v. XVIII, n. 3 1989.
TINTO, V. Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, v. 45, n. 1, 89-125, 1975.
TINTO, V. Leaving college: rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: University of Chicago Press. 1993.
VAN ZANTEN, Á. A sociologia da educação das Elites. In: APPLE, M.; BALL, S. L.; GANDIN, L. A. Sociologia da Educação. Análise Internacional. Porto Alegre: Pensa, 2013, p. 358-369.
VAN ZANTEN. Á. (Org.) Dicionário de Educação. Petropólis: Editora Vozes, 2011.VILLAR, A. Absències en els estudis universitaris. Ubicación iitineraris heterrogenis. Tesis. (Doctorado en Educación). Universitat de València. Valencia, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).