Curricula in early childhood education in Brazil and Aotearoa New Zealand

a reflection based on official documents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp64-85

Keywords:

School Curriculum, Early Childhood Education, DCNEI, BNCCNEI, Te Whāriki

Abstract

This paper considers Early Childhood Education curricula in Brazil and in Aotearoa New Zealand. Propositions for children and their implications for childhood were problematized in the light of the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (2009) and the National Curriculum Basis for Early Childhood Education (2017), from Brazil alongside both versions of Te Whāriki: He whāriki mātauranga mō ngā mokopuna o Aotearoa: Early Childhood Curriculum (1996 and 2017), from Aotearoa New Zealand. The analysis demonstrates the influence of international institutions and the financial market in the curricula and the presence of a neoliberal rationality that has contributed to producing children as human capital and teachers as curricular technicians. Tensions were also identified that reveal prescriptive aims in order to prepare children to meet the demands of the market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Medeiros Nogueira, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas – UFPEL. Realizou Pós-doutorado na University of Illinois at Urbana-Champaign – UIUC, em 2016 e na University of Canterbury – UC na Nova Zelândia, em 2019. Professora no Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande – FURG e no Programa de Pós-graduação em Educação da FURG. Coordena o Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e letramento – GEALI, é integrante do Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação da Infância – NEPE/FURG e do Grupo de pesquisa em História da Alfabetização, Leitura, Escrita e dos Livros Escolares – HISALES/UFPEL.

 

Andrea Delaune, University of Canterbury

Lecturer, Early Childhood Education, University of Canterbury.

Mônica Maciel Vahl, University of Canterbury

Doutora em Educação pela University of Canterbury (UC).  Integrante dos grupos de pesquisa HISALES (História da Alfabetização, Leitura, Escrita e dos Livros Escolares - FaE/UFPEL), do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e Letramento (GEALI - IE/FURG) e School of Educational Studies and Leadership (UC).

 

References

AIKIN, S. Primary problems and the New Zealand Curriculum Framework. New Zealand Annual Review of Education, Wellington, v. 4, p. 57–76, 1995.

AKKARI, A. Internacionalização das políticas educacionais: transformações e desafios. Petrópolis: Vozes, 2011.

AMORIM. A. L. N. de; DIAS, A. A. Currículo e Educação Infantil: uma análise dos documentos curriculares nacionais. Espaço do Currículo, v.4, n.2, p.125-137, set.2011/mar. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/12330/7106. Acesso em: 20 maio 2021.

APPLE, M. W. Creating Difference: Neo-Liberalism, Neo-Conservatism and the Politics of Educational Reform. Educational Policy, United States, v. 18, n. 1, p. 12-44, jan 2004.

ARCE, A. Compre o kit neoliberal para a educação infantil e ganhe grátis os dez passos para se tornar um professor reflexivo. Revista Educação e Sociedade, Campinas, ano 22, vol. 22, n. 74, p. 253-283, abr. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/VWpK5QqzkMzX9MrdJNHZRpM/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

BALL, S. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: Uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. [s. l.], Currículo sem Fronteiras Revista Eletrônica, v.6, n.2, p.10-32, jul./dez. 2006. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/. Acesso em 14 jul. 2010.

BALL, S. Entrevista com Stephen Ball: Um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. [Entrevista concedida a] MAINARDES, J; MARCONDES, M. I. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 303-318, jan./abr. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/KCJrrfcWgxsnhp8ZVN4R4Jt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 abr. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CEB nº 1, de 7 de abril de 1999. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, p. 18, 13 abr. 1999.

BRASIL. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Acrescenta § 3º ao art. 76 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias [...]. Brasília, 12 nov. 2009a.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB nº 20/2009, de 11 de novembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, p. 14, 9 dez. 2009b.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, p. 18, 18 dez. 2009c.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 02/2017, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular. Brasília, p. 41-44, 22 dez. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC, SEB, 2009e.

BRASIL. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília, 13 abr. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 30 abr. 2021.

BRIÃO, E. C. Leitura e escrita na educação infantil a partir do contexto das políticas nacionais (1996-2017). Orientador: Dra. Gabriela Medeiros Nogueira. 2019. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande/RS, Rio Grande, 2019.

BURBULES, N. C.; TORRES, C. A. Globalização e educação: perspectivas críticas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

CAMPOS, R. F.; CAMPOS, R. Políticas para Educação Infantil e os desafios do novo Plano Nacional de Educação: similitudes e divergências entre as experiências brasileira e de outros países latino-americanos. In: FARIA, A. L. G. de; AQUINO, L. M. L. de. (org.). Educação Infantil e PNE. Campinas: Autores Associados, 2012.

CARR, M. Developing a Curriculum for early childhood. In: CARR, M; MAY, H. (ed.). Te Whāriki: Curriculum papers. Hamilton: Early Childhood Curriculum Project, Waikato University, 1993. p. 57–76.

CARR, M; MAY, H. National curriculum guidelines for early childhood in Aotearoa New Zealand: A philosophical framework for development. In: CARR, M; MAY, H (ed.). Te Whāriki: Curriculum papers. Hamilton: Early Childhood Curriculum Project, Waikato University, 1993a. p. 1–24.

CARR, M; MAY, H. The role of government in early childhood curriculum in Aotearoa New Zealand. In: PODMORE, V. N. (ed.). What is government’s role in early childhood education?: Papers presented at the 1993 NZCER Invitational Seminar. Wellington: New Zealand Council for Educational Research, 1993b. p. 42–50.

CORREA, B. À base de um golpe, a BNCC foi aprovada: implicações para a educação infantil. In: CASSIO, F.; CATELLI JR, R. (org.). Educação é a base?: 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo/SP: Ação Educativa, 2019. p. 95-107.

CARVALHO, R. S. Análise do discurso das diretrizes curriculares nacionais de educação infantil: currículo como campo de disputas. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 3, p. 466-476, set./dez. 2015.

DAHLBERG, G; MOSS, P; PENCE, A. Qualidade na educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Artmed, 2003.

DUNCAN, J. “She’s always been, what I would think, a perfect day-care child”: Constructing the subjectivities of a New Zealand child. European Early Childhood Education Research Journal, [s. l.], v. 13, ed. 2, p. 51-61, 2005. DOI 10.1080/13502930585209671. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/13502930585209671. Acesso em: 02 maio 2010.

FARQUHAR, S. New Zealand early childhood curriculum: The politics of collaboration. Journal of Pedagogy, Trnava, v. 6, ed. 2, p. 57-70, 2015.

LOCKWOOD SMITH, A. Opening Speeches. In: ODMORE, V. N. (ed.). What is government’s role in early childhood education?: Papers presented at the 1993 NZCER Invitational Seminar. Wellington: New Zealand Council for Educational Research, 1993. p. 10–14.

LUCAS, M. A. O. F. Os processos de alfabetização e letramento na educação infantil: contribuições teóricas e concepções de professores. 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo/SP, 2008.

MOREIRA, A. F. B; CANDAU, V. M. Currículo, conhecimento e cultura. In: BEAUCHAMP, J.; PAGEL, S. D.; NASCIMENTO, A. R. do. (org.). Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: MEC, SEB, 2007. p. 17-48.

MOSS, P. What future for the relationship between early childhood education and care and compulsory schooling? Research in Comparative and International Education, v. 3, n. 3, p. 224-234, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/f8CxtdFPvt9ScKpCP6r5W7P/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 maio 2010.

MOTA, M. R. A. A BNCC e a educação infantil: algumas provocações e um ponto de ancoragem. In: 39ª Reunião nacional da ANPEd, 2019, Niterói/RJ. Anais [...]. [S. l.: s. n.], 2019. Disponível em: http://39.reuniao.anped.org.br/2019/10/07/a-bncc-e-a-educacao-infantil-algumas-provocacoes-e-um-ponto-de-ancoragem/. Acesso em: 30 maio 2021.

NEW ZEALAND. Ministry of Education. The New Zealand curriculum framework: Te anga marautanga o Aotearoa. Wellington: Ministry of Education, 1993. 28 p.

NEW ZEALAND. Ministry of Education. Te Whāriki: He whāriki mātauranga mō ngā mokopuna o Aotearoa: Early childhood curriculum. Wellington: Ministry of Education, 1996.

NEW ZEALAND. Ministry of Education. Te Whāriki: He whāriki mātauranga mō ngā mokopuna o Aotearoa: Early childhood curriculum. Wellington: Ministry of Education, 2017.

TE ONE, S. Te Whāriki: Historical Accounts and Contemporary Influences 1990-2012. In: NUTTALL, J. G. (ed.). Weaving Te Whāriki: Aotearoa New Zealand’s Early Childhood Curriculum Framework in Theory and Practice. 2. ed. Wellington: NZCER Press, 2013. p. 8–34.

VANDENBROECK, M. Introduction: Constructions of truth in early childhood education: A history of the present abuses of neurosciences. In: VANDENBROECK, M; OLSSON, L. M. (ed.). Constructions of neuroscience in early childhood education. 1. ed. London: Routledge, 2017. p. 1-19.

WOOD, E; HEDGES, H. Curriculum in early childhood education: Critical questions about content, coherence, and control. The Curriculum Journal, London, v. 27, ed. 3, p. 387-405, 2016. DOI 10.1080/13502930585209671. Disponível em: https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1080/09585176.2015.1129981. Acesso em: 20 maio 2021.

Published

2022-06-10

How to Cite

MEDEIROS NOGUEIRA, Gabriela; DELAUNE, Andrea; MACIEL VAHL, Mônica. Curricula in early childhood education in Brazil and Aotearoa New Zealand: a reflection based on official documents. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 64–85, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp64-85. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12672. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.