Curriculum fabulations
weavings between decolonialities and childhood as a place of infinite
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp176-189Keywords:
Decolonization, Childhood, Curriculum, LiteratureAbstract
The inventive potential, in Gilles Deleuze's thought, resides in the intertwining of arts, science and philosophy to create concepts. Concepts are, in turn, the philosopher's tools for solving problems. In this article, our objective is to operate on conceptual singularities to discuss conceptions of childhood from the decolonizing paradigm, refuting the colonizing pedagogical grammar. Therefore, we articulate elements of the arts, through literary experiments - rhizomatically - with the conceptual tools of science and philosophy, to guide the construction of a childhood weaving that can inhabit the plane of immanence of the infinite. In this context, we question the fabulation of a childhood curriculum that encompasses its infinite.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
BOSI, Alfredo. Dialética da Colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
BRASIL, CNE, Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Parecer 20/09, aprovado em 11 de novembro de 2009. Brasília: CNE/CEB, 2009.
CANAVIEIRA, Fabiana O. “O fim quem dá são as crianças, e, às vezes, não tem fim”: concepções e práticas democráticas na Educação Infantil. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação – UFRGS: Porto Alegre, 2019.
CASTELLO, José. Apresentação: A palavra e a semente. In: COUTO, Mia. Poemas Escolhidos. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016, p. 11 – 22.
COUTO, Mia. Poemas Escolhidos. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
GOBBATO, Carolina. BARBOSA, Mª Carmen S. A artesania o diálogo e a cooperação: uma perspectiva para a didática na Educação Infantil. Poésis. Unisul: Tubarão, v.13, n.24, p. 350 – 365, Jul/Dez 2019.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
KRENAK, Ailton. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
LIEBEL, Manfred. Children Without Childhood? Against the Postcolonial Capture of Childhoods in the Global South. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/306081304 Acesso em 08 de out. de 2020.
MANKELL, HENNING. Comédia Infantil. São Paulo: Marco Zero, 1998.
MIGNOLO, Walter D. Epistemic Disobedience, Independent Thought and De-Colonial Freedom. Theory, Culture & Society 2009 (SAGE, Los Angeles, London, New Delhi, and Singapore), Vol. 26(7–8): 1–23
OLIVEIRA, L. C. C. Deleuze e a literatura: o devir pelas linhas da escrita. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. 2010.
PELLEJERO, Eduardo. A postulação da realidade. Lisboa: Edições Vendaval, 2009. 197 p.
RODRIGUES, Kamila Katarzyna Krakowska. Na demanda da ideia de nação: as viagens pós-coloniais em Mário de Andrade e Mia Couto. Tese de Doutoramento. Faculdade de Letras: Universidade de Coimbra - Lisboa (Portugal), 2014.
SANTOS, Boaventura Sousa dos. A difícil democracia: reinventar as esquerdas. São Paulo: Boitempo. 2016
SANTOS, Boaventura Sousa dos. (et al.) Epistemologías del sur - Epistemologias do Sul. coordinación general de Maria Paula Meneses; Karina Andrea Bidaseca . 1ª ed . Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; Coímbra: Centro de Estudos Sociais - CES, 2018. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181124092336/Epistemologias_del_sur_2018.pdf Acesso em 09 de out. 2020.
VIRURU, Radhika. The impact of postcolonial theory on early childhood education. Journal of Education, No. 35, 2005.
WALSH, C. Interculturalidad y (de) colonialidad: perspectivas críticas e políticas. in: congresso da association pour la recherche interculturele (aric) 2009. Florianópolis, UFSC. Anais eletrônicos. acesso em: jan. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).