Parents' participation in the daily life of IFSC integrated courses from the perspective of pedagogical coordination

Authors

  • Vitor Gomes da Silva IFSudesteMG
  • Roberta Pasqualli Instituto Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp621-637

Keywords:

Integrated teaching, Parental participation, Democratic school, Participative management

Abstract

This research aims to understand, from the perspective of the pedagogical coordinators, how the relationship between the parents of the students of the Technical Courses Integrated to High School of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina (IFSC) with the institution of school in which your children study. Methodologically, it is a qualitative and dialectical research that made use of bibliographic references and data collection through a questionnaire applied to 12 public servants assigned to pedagogical coordinations in three of the six geographic regions covered by the IFSC in Santa Catarina. The results demon-strate that the execution of the partnership between the educational institution and the family cannot depend on just one side.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitor Gomes da Silva, IFSudesteMG

Professor do IFSudesteMG. Doutor em Ciência da Religião

Roberta Pasqualli, Instituto Federal de Santa Catarina

Docente do IFSC. Doutora em Educação.

References

BRASIL. Lei nº 11.892 de 29 de dezembro de 2008. Brasília, 2008.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF, 1996.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Orgs.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

FRANCO, Maria Laura Barbosa. Questões metodológicas e o papel do sujeito pesquisador. In: TRINDADE, V, FAZENDA, I., LINHARES, C. (Orgs.). Os Lugares dos Sujeitos na Pesquisa Educacional. Campo Grande: UFMS, 1999.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, nº 129, 2014.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: Gaudêncio Frigotto; Maria Ciavatta; Marise Ramos. (Org.). Ensino Médio Integrado: Concepção e contradição. São Paulo: Cortez, 2005.

GUTIERREZ, Gustavo Luiz. Autogestão de empresas: considerações a respeito de um modelo possível. Revista de Administração de Empresas, v. 28, n. 2, 1988.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática, 5. ed. Goiânia, Alternativa, 2004.

LOTTERMANN, Osmar. O currículo integrado na educação de jovens e adultos. Dissertação (Mestrado em Educação nas ciências) - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Ijuí, 2012.

LÜCK, Heloísa et al. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar: Rio de janeiro: DP&A, 1998.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2002.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.

OLIVEIRA, Gercina Alves de. A burocracia weberiana e a administração federal brasileira. Revista De Administração Pública, v. 35, nº 02, 1970.

PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Cortez, 2016.

PASQUALLI, Roberta; SILVA, Angela; SILVA, Vitor Gomes da. A Pesquisa como Princípio Educativo no Currículo Integrado. Debates em Educação, v. par11, nº 24. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/6294. Acesso em: 11 jan. 2022.

RAMOS, Marise N. Trabalho, educação e correntes pedagógicas no Brasil: um estudo a partir da formação dos trabalhadores técnicos da saúde. Rio de Janeiro: EPSJV/Fiocruz e Ed. UFRJ, 2010.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Rev. Bras. Educ. 2007, vol.12, nº.34, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu Da. Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

SPÓSITO, Marília Pontes. Educação, gestão democrática e participação popular. In: BASTOS, João Baptista (org.). Gestão Democrática. 3° edição. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

WEBER, Max. Ensaios de Sociologia. Rio de Janeiro: LTC, 1982.

VEIGA, Ilma Passos; FONSECA, Marília. As dimensões do projeto político-pedagógico: novos desafios para a escola. Campinas: Papirus, 2001.

Published

2022-06-10

How to Cite

SILVA, Vitor Gomes da; PASQUALLI, Roberta. Parents’ participation in the daily life of IFSC integrated courses from the perspective of pedagogical coordination. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 621–637, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp621-637. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13415. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 26 27 28 29 30 31 

You may also start an advanced similarity search for this article.