Post-pandemic emotional welcome

a study with university students

Authors

  • Daniela Karine Ramos Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14120

Keywords:

Emotional regulation, Remote teaching, University education

Abstract

This study aimed to analyze the content related to the emotions of university students when they return to face-to-face classes, in order to understand their influence on the meanings attributed to the pandemic. A cross-sectional field research with a qualitative approach was carried out with 28 students who were organized into three groups. Data collection involved recording emotions and a collective interview. The analysis observed encoding by the affective method. The results revealed a higher frequency of negative emotions and a second adaptation movement when returning to face-to-face classes. The importance of emotional reception and the exercise of listening to the other is recognized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Karine Ramos, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Educação e Professora associada no Departamento de Metodologia de Ensino e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 1ª ed. 3ª reimp. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARROS, Gabrielly Maria Mendes et al. Os impactos da Pandemia do COVID-19 na saúde mental dos estudantes. Research, Society and Development, v. 10, n. 9, p. e47210918307-e47210918307, 2021.

BECHARA, Antoine. O papel positivo da emoção na cognição. Afetividade na Escola: alternativas teóricas e práticas, p. 191-213, 2003.

BROOKS, Samantha K. et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet, v. 395, n. 10227, p. 912-920, 2020.

DANTAS, Sylvia D. et al. A pandemia dos outros: acolhimento psicossocial intercultural como desintoxicação narrativa e ressignificação existencial. Travessia- revista do migrante, n. 91, p. 1-16, 2021.

FONSECA, Vitor da. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista Psicopedagogia, v. 33, n. 102, p. 365-384, 2016.

FUENTES, D.; MALLOY- DINIZ, L. F.; CAMARGO, C. H. P.; e COSENZA, R. M. (org). Neuropsicologia: Teoria e Prática. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

GAZZANIGA, Michael S.,HEATHERTON, Todd F. Ciência psicológica: Mente, cérebro e comportamento. 2. Ed. Porto Alegre: ArtMed, 2005.

GOMES, Aline Dias et al. Emoções manifestas por adolescentes escolares na pandemia COVID-19. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, p. e47110313179-e47110313179, 2021.

HODGES, Charles B. et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, 2020.

KATZ, Lynn Fainsilber; GOTTMAN, John M. Vagal tone protects children from marital conflict. Development and Psychopathology, v. 7, n. 1, p. 83-92, 1995.

LAU, Patrick SY; WU, Florence KY. Emotional competence as a positive youth development construct: A conceptual review. The Scientific World Journal, v. 2012, 2012.

LENT, Roberto. Neurociência da mente e do comportamento. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan. 2013.

LI, Sijia et al. The impact of COVID-19 epidemic declaration on psychological consequences: a study on active Weibo users. International journal of environmental research and public health, v. 17, n. 6, p. 2032, 2020.

MAIA, Berta Rodrigues; DIAS, Paulo César. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de psicologia (Campinas), v. 37, 2020.

MALLOY-DINIZ, Leandro Fernandes et al. Saúde mental na pandemia de COVID-19: considerações práticas multidisciplinares sobre cognição, emoção e comportamento. Debates em psiquiatria, v. 10, n. 2, p. 46-68, 2020.

MARIN, Angela Helena et al. Competência socioemocional: conceitos e instrumentos associados. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v. 13, n. 2, p. 92-103, 2017.

MIGUEL, Fabiano K. Psicologia das emoções: uma proposta integrativa para compreender a expressão emocional. Psico-usf, v. 20, p. 153-162, 2015.

MINISTÉRIO DA SAÚDE.. Ministério da Saúde divulga resultados preliminares de pesquisa sobre saúde mental na pandemia. Brasília: 2020. Disponível em: https://antigo.saude.gov.br/noticias/agencia-saude/47527-ministerio-da-saude-divulga-resultados-preliminares-de-pesquisa-sobre-saude-mental-napandem

MOCAIBER, Izabela et al. Neurobiologia da regulação emocional: implicações para a terapia cognitivo-comportamental. Psicologia em estudo, v. 13, p. 531-538, 2008.

MOREIRA, J. António; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela Melaré Vieira. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, p. 351-364, 2020.

NOAL, Débora da S., PASSOS, Maria F. D., FREITAS, Carlos M. Recomendações e orientações em saúde mental e atenção psicossocial na COVID-19. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2020.

RAMOS, Daniela K. Competência emocional: como os jogos podemcontribuir com o seu desenvolvimento?. Research, Society and Development, v. 9, n. 5, p. e132953170-e132953170, 2020.

RIBEIRO, Joaquim H. S., MONTEIRO, Karla R. B. A escuta e o cuidado: reflexões sobre a a essencialidade ontológica. In: RIBEIRO, Joaquim H. S., RIBEIRO, Fátima H. do E., SANTO, Maria de N. de S., DINIZ, Cleisiane X.(Org.). O Cuidado: Contextos e Práticas Interdisciplinares - Saúde, Filosofia e Educação. Curitiba: Appris, 2021.

ROCHA, E. A aprendizagem vista de uma perspectiva neurocientífica. In: OCDE. Compreendendo o cérebro: rumo a nova ciência da aprendizagem. São Paulo: SENAC, 2003. (p. 71 – 98).

RODRIGUES, Bráulio Brandão et al. Aprendendo com o imprevisível: saúde mental dos universitários e educação médica na pandemia de Covid-19. Revista brasileira de educação médica, v. 44, 2020.

SALDAÑA, Johnny. The coding manual for qualitative researchers. 3rd ed. Los Angeles: Sage, 2016.

Published

2023-03-25

How to Cite

RAMOS, Daniela Karine. Post-pandemic emotional welcome: a study with university students. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14120, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14120. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14120. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 42 43 44 

You may also start an advanced similarity search for this article.