Training, practices and knowledge

constitution of teaching identity in the chemistry course at UNILAB/Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v16n38pe14146

Keywords:

Training, Practices and Knowledge, Teacher Identity

Abstract

The article deals with the experience developed in the subject of Educational Practices III, of the Degree in Chemistry at the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusofonia - Unilab. In this curricular component, the initial training of teachers is approached from practices and educational knowledge interrelated to the social, political, historical and cultural specificities present in the contexts of existence of the subjects. This study aims to understand the limits and possibilities of the theoretical and methodological basis present in the subject of Educational Practices III and its contributions in the formation and construction of the identity of students of Chemistry at Unilab. This is a qualitative approach research (MINAYO, 2014) valuing the worldviews and beliefs of the subjects who participated in it and descriptive (GIL, 2008) that will present the phenomena investigated, whose strategies of approximation to the reality adopted were participant observation, questionnaire and document analysis. The results of applied activities and document analysis point to the importance of developing the autonomy of professionals in relation to theoretical and methodological choices; the constant questioning of the educational context; dialogicity as a theoretical and methodological basis for the development of the discipline as a way of confronting historical and cultural processes marked by coloniality. As for the evaluative questionnaire, we understand that the theoretical and methodological basis present in the subject of Educational Practice III, contributes to the formation and construction of students' identity through applied activities, whose motto appropriates the knowledge of experience as an instrument of construction of teaching professionalism, consolidating the theory and practical-reflective, these constituents of an alleged liberating praxis in a future teaching activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FARIAS, Isabel Maria Sabino de; SALES, Josete de Oliveira Castelo Branco; BRAGA, Maria Margarete Sampaio de Carvalho; FRANÇA, Maria do Socorro Lima Marques. Didática e docência: aprendendo a profissão. 3. ed. Brasília, DF: Liber Livro, 2011.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

GATTI, Bernadete Angelina. Didática e formação de professores: provocações. Cadernos de Pesquisa. v.47, n.166, p.1150-1164, out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/h9mXZyNRkNkb5Sy9KrjTrwz/?format=pdf &lang=pt. Acessado em: 20 de fevereiro de 2022.

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. In: GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. Barequeçaba: Pedro & João Editores, 2010. Cap. 8. p. 81-101.

GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método na construção da pesquisa em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 7. ed. v. 77. São Paulo: Cortez, 2001.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª edição. São Paulo: Hucitec, 2014.

NÓVOA, António. Formação de Professores e Profissão docente. In: NÓVOA, A. (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Nova Enciclopédia. 1997.

NÓVOA, Antônio (Org.). Os Professores e a sua Formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, Antônio. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. 2009. Disponível em: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf. Acessado em 07 de março de 2022.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágios supervisionados e o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: duas faces da mesma moeda? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, p. 1-20, 2019.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 2012. p. 15-34.

SAVIANI, Dermeval. Os saberes implicados na formação do educador. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; SILVA JUNIOR, Celestino Alves da. (org.). Formação do Educador: dever do Estado, tarefa da Universidade. São Paulo: Editora da Unesp, 1996. p. 145-155.

SERRAZINA, Maria de Lurdes Marques. Conhecimento matemático para ensinar: papel da planificação e da reflexão na formação de professores. Revista Eletrônica de Educação, v.6, n.1, 266-283, maio 2012. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/355. Acessado em: 03 de março de 2022.

Published

2024-06-26

How to Cite

COSTA, Elisangela André da Silva; FREITAS, Bruno Miranda de; SILVA, Maria do Socorro Lopes da. Training, practices and knowledge: constitution of teaching identity in the chemistry course at UNILAB/Ceará. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e14146, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v16n38pe14146. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14146. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.