Continuous teacher education
an analysis of training actions intended for implementing the BNCC and the new acre Curriculum
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14978Keywords:
BNCC, Acre's Unique Reference Curriculum, Continuing Education.Abstract
This article proposes to analyze the continuing education actions for the implementation of the BNCC and the new Acre Curriculum. In methodological terms, this is a qualitative research, with an exploratory descriptive nature, for data collection, studies were carried out in legal documents and in SEE/AC reports. As a result, it was possible to perceive that the training courses offered followed the guidelines of the MEC, which are based on assumptions of an education focused on an instrumental rationality. It is concluded that these formations have been operating in restricting the autonomy of teachers and bringing them closer to applicators of content, in addition to ignoring the concrete conditions of teaching practice.
Downloads
References
ACRE, Resolução CEE/AC nº 264 de 22 de dezembro de 2018. Dispõe sobre o Currículo de Referência Único do Estado do Acre. Diário Oficial do Estado Acre, nº 12.548, p.9, Acre. 2019.
ANFOPE. Documento final do XX encontro nacional da ANFOPE 1 a 5 de fevereiro de 2021: política de formação e valorização dos profissionais da educação resistências propositivas à BNC da Formação inicial e continuada. Porto Alegre: ANFOPE, 2021. Disponível em: http://www.anfope.org.br/wp-content/uploads/2021/04/20%E2%81%B0-ENANFOPE-%E2%80%93-Documento-Final-2021. pdf. Acesso em: 31 maio 2022.
ANPED. Posição da ANPED sobre o texto referência Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum Curricular para a formação inicial e continuada de professores da Educação Básica. Rio de Janeiro: ANPED, 2019. Disponívelem: https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/posicao_da_anped_sobre_o_texto_referencia_-_diretrizes_curriculares_nacionais_e_base_nacional_comum_para_a_formacao_inicial_e_continuada_de_professores_da_educ.pdf. Acesso em: 31 maio 2022.
CONTRERAS, J. Autonomia de professores. Trad. Sandra Trabuco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017.
DINIZ-PEREIRA, J. E. Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Perspectivas em Diálogo: revista de educação e sociedade, Naviraí, v. 1, n. 1, p. 34-42, jan./jun. 2014.
FREIRE, P. Educação e mudanças. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GARCIA, C. M. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
GIROUX, H. Os professores como intelectuais –Rumo a uma pedagogia crítica da Aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
IMBERNÓN, F. Formação permanente do professorado: Novas tendências. 1ª ed. São Paulo, Ed. Cortez, 2016.
IMBERNÓN, F. A Formação Continuada de professores. Trad. Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre:Artmed,2010.
MAGALHÃES, S. M. O. Formação continuada de professores: uma análise epistemológica das concepções postas no Plano Nacional da Educação (PNE 2014-2024) e na Base Nacional Comum Curricular (BNCC 2015). Revista Linhas, Florianópolis, v. 20, n. 43, mai./ ago. 2019, p. 184-204.
MARIN, A. J. Textos de Alda Junqueira Marin, 1. ed. - Araraquara [SP]: Junqueira & Marin, 2019.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec, Abrasco, 1995.
SCHON, D. The reflective practitioner: how professionals thinking action. New York: Basic Books, 1983.
ZANARDI, T. A. C. Contextualização e enquadramento: De que conhecimento estamos falando? Anped. Goiânia, 2018.
ZEICHNER, K. M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).