Continuous teacher education

an analysis of training actions intended for implementing the BNCC and the new acre Curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14978

Keywords:

BNCC, Acre's Unique Reference Curriculum, Continuing Education.

Abstract

This article proposes to analyze the continuing education actions for the implementation of the BNCC and the new Acre Curriculum. In methodological terms, this is a qualitative research, with an exploratory descriptive nature, for data collection, studies were carried out in legal documents and in SEE/AC reports. As a result, it was possible to perceive that the training courses offered followed the guidelines of the MEC, which are based on assumptions of an education focused on an instrumental rationality. It is concluded that these formations have been operating in restricting the autonomy of teachers and bringing them closer to applicators of content, in addition to ignoring the concrete conditions of teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Elisangela Martins da Silva Mendonça, Universidade Federal do Acre

Mestre em Educação, pela Universidade Federal do Acre, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu de Mestrado em Educação Professora da Secretaria de Estado de Educação do Acre.

References

ACRE, Resolução CEE/AC nº 264 de 22 de dezembro de 2018. Dispõe sobre o Currículo de Referência Único do Estado do Acre. Diário Oficial do Estado Acre, nº 12.548, p.9, Acre. 2019.

ANFOPE. Documento final do XX encontro nacional da ANFOPE 1 a 5 de fevereiro de 2021: política de formação e valorização dos profissionais da educação resistências propositivas à BNC da Formação inicial e continuada. Porto Alegre: ANFOPE, 2021. Disponível em: http://www.anfope.org.br/wp-content/uploads/2021/04/20%E2%81%B0-ENANFOPE-%E2%80%93-Documento-Final-2021. pdf. Acesso em: 31 maio 2022.

ANPED. Posição da ANPED sobre o texto referência Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum Curricular para a formação inicial e continuada de professores da Educação Básica. Rio de Janeiro: ANPED, 2019. Disponívelem: https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/posicao_da_anped_sobre_o_texto_referencia_-_diretrizes_curriculares_nacionais_e_base_nacional_comum_para_a_formacao_inicial_e_continuada_de_professores_da_educ.pdf. Acesso em: 31 maio 2022.

CONTRERAS, J. Autonomia de professores. Trad. Sandra Trabuco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017.

DINIZ-PEREIRA, J. E. Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Perspectivas em Diálogo: revista de educação e sociedade, Naviraí, v. 1, n. 1, p. 34-42, jan./jun. 2014.

FREIRE, P. Educação e mudanças. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GARCIA, C. M. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GIROUX, H. Os professores como intelectuais –Rumo a uma pedagogia crítica da Aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

IMBERNÓN, F. Formação permanente do professorado: Novas tendências. 1ª ed. São Paulo, Ed. Cortez, 2016.

IMBERNÓN, F. A Formação Continuada de professores. Trad. Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre:Artmed,2010.

MAGALHÃES, S. M. O. Formação continuada de professores: uma análise epistemológica das concepções postas no Plano Nacional da Educação (PNE 2014-2024) e na Base Nacional Comum Curricular (BNCC 2015). Revista Linhas, Florianópolis, v. 20, n. 43, mai./ ago. 2019, p. 184-204.

MARIN, A. J. Textos de Alda Junqueira Marin, 1. ed. - Araraquara [SP]: Junqueira & Marin, 2019.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec, Abrasco, 1995.

SCHON, D. The reflective practitioner: how professionals thinking action. New York: Basic Books, 1983.

ZANARDI, T. A. C. Contextualização e enquadramento: De que conhecimento estamos falando? Anped. Goiânia, 2018.

ZEICHNER, K. M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008.

Published

2023-05-10

How to Cite

SANTOS, Adriana Ramos dos; MENDONÇA, Maria Elisangela Martins da Silva. Continuous teacher education: an analysis of training actions intended for implementing the BNCC and the new acre Curriculum. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14978, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14978. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14978. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

Similar Articles

<< < 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.