Teacher training for quilombola school education

the people of Mussuca in the state of Sergipe under debate

Authors

  • Leandro dos Santos Universidade do Estado de Alagoas - CLIND/UNEAL
  • Paulo Sergio Marchelli Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15877

Keywords:

Quilombola School Education, Teacher Training, Mussuca Quilombola Community (SE)

Abstract

The objective of the article is to investigate the conceptions about quilombola school education put in Brazil in the period from 2002 to 2019. The analysis is carried out from the perspective of historical and dialectical materialism, in order to compose a set of conceptual elements that have as a starting point the social relations of production, emancipation, resistance, historicity, criticality, formation, culture, race and ethnicity. It appears that the Quilombola Community of Mussuca in the State of Sergipe went through a complex system of social exclusion, where the struggle for its recognition and identity strengthening stands out, with education being a fundamental way to carry out effective transformation processes. It is concluded that quilombola school education lacks greater functionality in terms of the concepts and practices that raise it, as it is produced through a set of actions that cannot reach institutional parameters capable of producing as desired. In the context of teacher training, integrated public policies do not dialogue with the difference and specificities of the remaining quilombo communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro dos Santos, Universidade do Estado de Alagoas - CLIND/UNEAL

Doutor em Educação - PPGED/UFS, Mestre em Educação - PPGED/UFS, Especialista em Gestão
Escolar, Licenciado em Pedagogia, Licenciado em Filosofia, Bacharel em Administração Pública.
Membro do Grupo de Pesquisa em Educação e Movimentos Sociais - GPEMS/UFS. Atualmente é
Professor da Rede Municipal de Nossa Senhora de Lourdes, Sergipe e Professor Bolsista do Curso de
Licenciaturas Interculturais Indígenas de Alagoas/CLIND-UNEAL.

Paulo Sergio Marchelli, Universidade Federal de Sergipe

Doutor em Educação pela USP e pós-doutorado em educação pela UERJ, professor do Departamento de
Educação do Campus Professor Alberto Carvalho da UFS (DEDI), professor do Programa do Pós-
Graduação em Educação da UFS (PPGED), membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de
Professores e Tecnologias da Informação e Comunicação (FOPTIC), e-mail:
paulomarchelli@hotmail.com.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm>. Acesso em 20 de julho de 2020.

BRASIL. Lei 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da República, Brasília, DF, 10 jan. 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília, DF, 2004.

BRASIL. Lei nº 11.645/08. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira Africana e Indígena. Brasília, 2008.

BRASIL, Lei 12.288/10. Estatuto da Igualdade Racial. Brasília, DF: Presidência da República, 2010a.

BRASIL. Conferência Nacional de Educação (CONAE): Documento final. Brasília: MEC, SEA, 2010b.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Brasília: MEC, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC; SEB; DICEI, 2013.

BRASIL. Lei nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.

GATTI, B. A.; BARRETTO, E. S. S.; ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, DF: UNESCO, 2011.

LIBERATI, Wilson Donizeti. Políticas Públicas no Estado Constitucional. São Paulo, Atlas, 2013

MICHALISZYN, M. S. Educação e diversidade. Curitiba: Intersaberes, 2012.

OLIVEIRA, M. M. de. Como fazer pesquisa qualitativa. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

SANTOS, Leandro dos. Políticas públicas de formação docente para a educação escolar quilombola: Concepções e práticas (2002-2019). 2022. 223 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2022.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre ciências. 5ª Ed. São Paulo: Cortez, 2006.

Published

2023-09-05

How to Cite

SANTOS, Leandro dos; MARCHELLI, Paulo Sergio. Teacher training for quilombola school education: the people of Mussuca in the state of Sergipe under debate. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15877, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15877. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15877. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação docente: experiências e correlatos teórico-práticos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.