Inclusion indicators and institutional policies in a brazilian Public University

Authors

  • Juliana Cavalcante de Andrade Louzada Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Sandra Eli Sartoreto de Oliveira Martins Universidade Estadual Paulista (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16880

Keywords:

Higher Education, Assessment Tools, Inclusive Policies

Abstract

The assessment of inclusive institutional policies in Higher Education is a current discussion in Brazil. However, indicators of institutional policies dedicated to this issue are rarely considered as investigated criteria within the scope of institutional administrative management at this level of education. Thus, we sought to investigate how the results of the evaluation carried out by the academic community (students, professors, and staff) combined with dialogue with management can contribute to a university with inclusive educational principles. The Higher Education Inclusion Index was applied in a virtual format and the data were analyzed in using a traffic light system and descriptive analysis. The results suggest the need for strategies to disseminate inclusive policies and actions so that the academic community recognizes and accesses the different services offered to meet their demands. In this sense, the INES has been considered an important tool that enables the evaluation of institutional aspects of inclusion in the university and should be widely used to ensure inclusion, equity, and social justice in the university. In addition, dialogue with management facilitates the understanding of the results and suggests actions to make the university increasingly inclusive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, D.S.S. Concepções de deficiência: um estudo sobre a representação social da diversidade humana ao longo da história. Polyphonia, 28(1), 31- 44, 2017.

ANGEL, F.A.M. e PEREZ, L.M.M. Resultados de la aplicación del índice de inclusión para la educación superior. Ministerio de Educación, 1-16, 2020. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357277_recurso_1.pdf.

BALL, S. J. Education reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.

BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Diário Oficial da União; Poder Executivo, Brasília, DF, 15 abr 2004. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm

BRASIL. Lei nº 14.375 de 21 de junho de 2022. Dispõe sobre o sobrestamento de processos de atos autorizativos de entrada (autorização de curso e credenciamento institucional) de cursos de graduação e instituições de educação superior durante a fase de avaliação de responsabilidade do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Diário Oficial da União; Poder Executivo Brasília, DF, 21 de junho de 2022. Recuperado de: https://legis.senado.leg.br/norma/35983285/publicacao/35992377

CAST Universal Design for learning. The concept of UDL. National Center on Universal Design for Learning, 2013 Disponível em: http://www.udlcenter.org/aboutudl/whatisudl/conceptofudl

CIANTELLI, A.P.C., PAGNI, P.A., AMORIM, L.M. e MARTINS, S.E.S.O. O olhar de uma comunidade universitária sobre a acessibilidade: da dispersão aos limiares de seus marcadores convencionais. Revista Pasajes, v.12, 1-2, 2021.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. (5ª Ed). Cortez, 2001.

COCK, J.C.A.; NASCIMENTO, A.M.; COSTA, P.A.; BONAMINO, A.M.C. Pesquisas sobre implementação de políticas educacionais no Brasil: um estado do conhecimento. Educação em Revista, v.38, p.1-23, 2022

COLÔMBIA. Ministerio de Educación Nacional. (2017). Índice de inclusión para educación superior (INES).

DIAS SOBRINHO, J. Universidade e avaliação. Florianópolis: Insular, 2002.

FREITAG, R.M.K. Amostras sociolinguísticas: probabilísticas ou por conveniência? Revista de Estudos da Linguagem, v.26, n.2, 667-686, 2018.

GESSER, M.; BLOCK, P.; MELLO, A.G. Estudos da deficiência: interseccionalidade, anticapacitismo e emancipação social. Cap.1, p.17-36, In: GESSER, M.; BLOCK, G.L.K.; LOPES, P.H. (org). Estudos da deficiência: anticapacitismo e emancipação social, Curitiba, 2020.

GREENACRE, M. La práctica del análisis de correspondencias. Fundación BBVA, Bilbao, 185-193, 2008. Disponível em: http://www.fbbva.es/TLFU/dat/greenacre_cap18.pdf.

GOYENECHE, D.C.R. e RUIZ, L.K. El concepto de inclusión em la educación superior: implementación de la iniciativa INES en las universidades colombianas. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, v.12, n.1, p.130-163, 2021.

HEIDEMANN, F; SALM, J.F. (Orgs.). Políticas Públicas e Desenvolvimento. Bases epistemológicas e modelos de análise. Brasília: UNB, 2014

HOJAS, V.F. SARESP: a escola como produtora de políticas. 131f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista – UNESP, Marília/SP, 2017.

JAEGLER, A. How to measure inclusion in higher education: an inclusive rating. Sustainability, v.14, n.8278, p.1-11, 2022.

LIMA, J.P.C. Políticas públicas educacionais voltadas para o acesso ao ensino superior no Brasil: uma análise do programa universidade para todos – PROUNI. Brazilian Journals of Business, v.3, n.2, p.1783-1800, 2021

LIMA, A.H.; CABRAL, L.S.A. Gestão democrática na educação superior para a diferenciação e acessibilidade curricular. Revista on line de política e gestão educacional, v,24, n. esp. 2, p.1104-1117, 2020.

LOUZADA, J. C. e A. (2022). O INES-Brasil e os indicadores de culturas, políticas e práticas inclusivas em uma universidade brasileira [Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista]. Repositório Institucional UNESP. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/235755

LOUZADA, J. C. e A.; MARTINS, S.E.S.O. Instrumento para avaliação de práticas, culturas e políticas em contextos universitários. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v.17, n.1, p.229-245, 2022.

LOUZADA, J. C. e A.; MARTINS, S.E.S.O. Assessment of Inclusive Institutional Policies in a Brazilian university. Education Journal, v.12, n.6, p.249-257, 2023

MAINARDES, J. A abordagem do ciclo de políticas: explorando alguns desafios da sua utilização no campo da política educacional. Jornal de políticas eduacionais, v.12 n.16, p.1-19, 2018.

MÁRQUEZ, C., SANDOVAL, M., SÁNCHEZ, S et al. Evaluación de la inclusión e educación superior mediante indicadores. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, eficácia y cambio en educación. v.19, n.3, p.33-51, 2021.

MARTINS, B.A. e CHACON, M.C.M. Escala de eficácia docente para práticas inclusivas: validação da teacher efficacy for inclusive practices (TEIP) scale. Revista Brasileira de Educação Especial, v.25, n.1, p.1-16, 2020.

MARTINS, S.E.S.O.; LOUZADA, J. C. e A. Política de identificação de estudantes em situação de deficiência em uma universidade pública brasileira. Educação e filosofia, 36(76), 65–96, 2022. https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v36n76a2022-61976

MESQUITA, B.A.M.R. e BAPTISTA, T.J.R. A concepção de docentes do curso de licenciatura em educação física: sobre o acesso e permanência da pessoa com deficiência no ensino superior. Revista Educação Especial, v.32, p.1-23, 2019.

PÉREZ-CASTRO, J. Entre barreras y facilitadores: las experiencias de los estudiantes universitarios con discapacidad. Sinéctica, p.1-22, 2019.

SANTOS, A. O., OLIVEIRA, G. S. e RODRIGUES, M. C. (Orgs). Metodologias, técnicas e estratégias de pesquisa: estudos introdutórios. FUCAMP, 2022.

SILVA, S.C.; GESSER, M. NUERNBERG, A.H. A contribuição do modelo social da deficiência para a compreensão do transtorno do espectro autista. Revista Educação, artes e inclusão. v.15, n.2, p.187-207, 2019.

SILVA, R.C.D.; MARTINS, S.E.S.O. Contribuições de Stephen Ball e colaboradores para o estudo de políticas de currículo. Revista Communitas, v.4, n.7, p.386-395, 2020.

UNESP. Rede de pesquisa em Acessibilidade, Diversidade e Inclusão, REPADI, 2021. Disponível em: https://www.acessibilidade.unesp.br//

YIN, R.K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Bookman, 2001.

Published

2024-03-15

How to Cite

LOUZADA, Juliana Cavalcante de Andrade; MARTINS, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira. Inclusion indicators and institutional policies in a brazilian Public University. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e16880, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16880. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16880. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Avaliação na e da Educação Superior: tópicos sobre inclusão e acessibilidade

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 34 35 36 37 38 39 40 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.