The teaching internship in stricto sensu postgraduate degree
observation and use of TDIC in the course of extensive learning
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17817Keywords:
Teaching internship, Theory and practice, Internship regulations, Digital narratives, Educational praxisAbstract
This article aimed to discuss the relevance of the Teaching Internship in the training of Postgraduate students, in order to understand the nuances between theory and educational practice, observing the effective relationship between conceptual and procedural knowledge that configure teaching action. The discussions reverberated around the following question: What is the relationship that permeates between the regulations that govern the internship in higher education and the nexus of learning and teaching in postgraduate studies, from the place of learning subjects that use DICT for observation and record about teaching? The research methodology is qualitative with an interpretative approach represented by the way in which the subjects understand and describe the observation of the spaces used, appropriating digital narratives through digital information and communication technologies (DICT), as an instrument for recording . Finally, it presents the contributions of the teaching internship, to build the profile of the higher education teacher as a professional researcher and problematizer, who acts and understands the locus of the classroom as an important space for the training of subjects.
Downloads
References
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência na educação superior. In: Brasília : Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006. XX p. – (Coleção Educação Superior em Debate ; v. 5). Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/temas_da_educacao_superior/docencia_na_educacao_superior.pdf Acesso em: 25/05/2024.
BEHRENS Marilda Aparecida; JUNGES, Kelen dos Santos. Formação pedagógica na docência universitária: o que pensam professores pesquisadores portugueses. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 18, n. 56, p. 186-208, jan./mar. 2018.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Portaria n° 76 de 14 de abril de 2010. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 19 abr. 2010. Seção 1, p. 31-32.
BRASIL. Lei n° 11.788, de 25 de setembro 2008. Disponivel em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm . Acesso em: 08/06/2024.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Conselho Federal de Educação (CFE). Parecer n° 292 de 14 de novembro de 1962. Fixa a parte pedagógica dos currículos mínimos relativos aos cursos de licenciatura. Documenta, Brasília, n. 10, p. 95-100, dez. 1962.
FERENC, Alvanize Valente Fernandes; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. FORMAÇÃO DE PROFESSORES, DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA E O APRENDER A ENSINAR. UFSCar.(PICDT/CAPES/ UFV)
LIMA, José Ossian Gadelha de. LEITE, Luciana Rodrigues Leite. O estágio de docência como instrumento formativo do pós-graduando: um relato de experiência. Rev. bras. Estud. pedagog., Brasília, v. 100, n. 256, p. 753-767, set./dez. 2019.
LIMA, Willams Rodrigues dos Santos; VIANA, Maria Aparecida Pereira. ESTÁGIO DE DOCÊNCIA NA PÓS-GRADUAÇÃO: REFLEXÕES ACERCA DA FORMAÇÃO. Revista Debates em Educação. Maceió. Vol. 15. Nº 1, ano 2023.
MOREIRA, Maria Alfredo; ANUNCIATO, Rosa Maria Moraes; VIANA, Maria Aparecida Pereira. Qualidade da/na educação: narrativas de professores sobre o trabalho docente.in: NAJJAR, Jorge; MOCARZEL, Marcelo (orgs). Rev. Em Aberto. INEP/MEC - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. V. 1 n. 1, Brasília,1981.
PACHANE, Graziela Giusti. Teoria e Prática na Formação Pedagógica do Professor Universitário: elementos para discussão. Centro Universitário do Triângulo - UNITRI, Uberlândia, MG, Brasil.
PACHANE, Graziela Giusti. Programa de Estágio e Capacitação Docente: a experiência de formação de professores universitários na UNICAMP in: Formação Docente para o Ensino Superior. VIII Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores - 2005 - UNESP.
PIMENTA, S. G.; LIMA, Maria do Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis -Volume 3, Números 3 e 4, pp.5-24, 2005/2006.
PIMENTA, S. G.; LIMA, Maria do Socorro Lucena. Estágio e docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017. Disponível em: https://inbio.ufms.br/files/2022/03/texto-2- referencia-2-disciplinas-estagio.pdf Acesso em: 29/05/2024.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; CAVALLET , Valdo José. Docência no ensino superior: construindo caminhos. Saberes, v. 2, n. 2, p. 2-11, 2001. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001210118 Acesso em: 30 de maio de 2024.
PIMENTA, Selma Garrido; FUSARI, José Cerchi; ALMEIDA, Maria. Isabel. de; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Construção da didática: análise de seus referenciais. Revista Brasileira de Educação, local, v. 18, n. 52, p. 123-241, jan./mar. 2013.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17. ed. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
UFAL. Regimento Interno do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Ufal. Maceió, 2020. Disponível em: https://cedu.ufal.br/pt-br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado-em-educacao/documentos/estagio-docente-1/resolucao-estagio-docente.pdf/view Acesso em: 15/05/2023
UFAL. Resolução nº 1, de 02 de setembro de 2020: Dispõe sobre o Estágio Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Ufal. Maceió, 2020. Disponível em: https://cedu.ufal.br/pt-br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado-em-educacao/documentos/estagio-docente-1/resolucao-estagio-docente.pdf/view Acesso em: 16/04/2024.
UFRGS. Resolução Nº 02/2009. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão da UFRGS. Disponível em: https://www.ufrgs.br/cepe/wp-content/uploads/2021/12/grad_outros_02_2009.pdf Acesso em:10/01/2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).