Educational responsibility in the Federal Chamber of Deputies and the Federal Senate

what's at stake?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17874

Keywords:

Accountability, Educational Responsibility, Quality of Education

Abstract

This article analyzes the educational accountability bills under debate in Brazil, currently progressing through the Chamber of Deputies and the Federal Senate. These initiatives emerge as potential solutions to address the issues of an education system increasingly affected by socioeconomic and regional inequalities. This research was conducted through a documentary analysis of Bill 7420/2006 from the Chamber and Bill 88/2023 from the Senate, supported by mediations crafted according to specialized literature from authors such as Costa and Vidal (2020), Simões (2016), Filipe (2021), Souza and Cabral Neto (2018), and Ximenes (2012, 2014), who study the phenomenon of educational accountability. In summary, the bills present divergent approaches to the quality of the educational system and the accountability of managers and educators, reflecting the complexity of ensuring quality public education in Brazil.

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Author Biography

Francisco Hélio de Oliveira Rodrigues, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Pedagogo e Bacharel em Serviço Social pela UERN. Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional (FCNSV). Tem experiência na área da Educação, tendo atuado como professor da Educação Básica (Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio) bem como na Gestão e Suporte Pedagógico em unidades de ensino da rede pública e privada. Exerceu a função de Gerente Executivo de Avaliação Planejamento Inovação e Tecnologia, e Atualmente ocupa a função de Gerente Executivo Pedagógico na Secretaria Municipal de Educação da Cidade de Mossoró/RN. 

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Published

2024-08-30

How to Cite

RODRIGUES, Francisco Hélio de Oliveira; SOUZA, Allan Solano. Educational responsibility in the Federal Chamber of Deputies and the Federal Senate: what’s at stake?. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17874, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17874. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17874. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: As políticas educacionais na América Latina e as disputas pelo direito à educação

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