Afro-Brazilian culture discussed in non-formal educational contexts

notes on @uma_intelectual_diferentona

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17992

Keywords:

Afro-brazilian culture, Non-formal education, Visuality, Instagram

Abstract

This text aims to discuss the treatment of the theme of Afro-Brazilian history and culture in non-formal education contexts. To this end, we take as the guiding thread of our investigation a profile on the social network Instagram, that of professor and researcher Bárbara Carine Soares Pinheiro (@uma_intellectual_diferentona). Using a bibliographic methodology, we critically observe the specific locus of an online social network and the possible relationships of young people with the discussion about Afro-Brazilian culture. Furthermore, a more analytical methodological approach is adopted, which deals with the connotation of the visual content presented, and guides the perception of the visual construction presented in the profile. Finally, the analyzed profile is understood as one of the initiatives that make up a new perspective on non-formal pedagogical relationships and a possible path to building ways of teaching about oneself and others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel G. Os jovens, seu direito a saber e o currículo. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares. (Orgs.). Juventude e Ensino Médio. Belo Horizonte: Editora Ufmg, 2014. p. 156 – 205.

BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa Qualitativa com Texto Imagem e Som. Petrópolis: Vozes, 2007.

CORTELLA, Mário Sérgio; DIMENSTEIN, Gilberto. A Era da Curadoria: O que importa é saber o que importa! – Educação e Formação de Pessoas em Tempos Velozes. Campinas: Papirus 7 Mares, 2015.

EMMANUEL, Simone. Geração Z: Quem são e como se comportam os jovens nascidos na era digital. Rio de Janeiro: autopublicado, 2020.

FERREIRA, Vítor Sérgio. Youth Studies and Generations: Values, Practices and Discourses on Generations. Basel: MDPI, 2020.

IBRAHIM, Awad; STEINBERG, Shirley R. (Orgs.). Critical Youth Studies Reader. New York: Peter Lang Publishing, 2014.

LIMA, Maria da Conceição Silva; BONA, Viviane de (Orgs.). Processos de Aprendizagens e de Construção de Saberes nas Ações Coletivas. Recife: Editora Ufpe, 2020.

MILLS, Charles Wright. A imaginação sociológica. 6.ed. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1982.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 15 – 40, abr. 2010.

PALFREY, John; GASSER, Urs. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.

PENN, Gemma. Análise semiótica de imagens paradas. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa Qualitativa com Texto Imagem e Som. Petrópolis: Vozes, 2007.

RIVAS-DRAKE, Deborah, et al. “Ethnic-Racial Identity and Friendships in Early Adolescence”. Child Development, vol. 88, no 3, may de 2017, p. 710–24.

SALES, Lucas. ‘Racismo é estrutura que aprisiona pessoas negras’, diz Bárbara Carine. 2023. Disponível em: https://www.geledes.org.br/racismo-e-estrutura-que-aprisiona-pessoas-negras-diz-barbara-carine/. Acesso em: 11 dez. 2023.

SCHWAB, Klaus. A quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro Edições Profissionais Ltda., 2016.

TWENGE, Jean. iGen: Por que as crianças superconectadas de hoje estão crescendo menos rebeldes, mais tolerantes, menos felizes e completamente despreparadas para vida adulta. São Paulo: Versos, 2018.

XYPAS, Rosiane et al.(Orgs.). Comunicação e interculturalidade: educação, novas tecnologias e linguagens. Recife: Editora UFPE, 2018.

Published

2024-10-04

How to Cite

MILANO, Maria Eduarda Duca; BRACCHI, Daniela Nery. Afro-Brazilian culture discussed in non-formal educational contexts: notes on @uma_intelectual_diferentona. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17992, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17992. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17992. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos