Pesquisa narrativa, emoção e reflexão na formação de professores

Authors

  • Marise Rodrigues Guedes Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Maria D'Ajuda Alomba Ribeiro Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Rodrigo Camargo Aragão Universidade Estadual de Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202480.05-19

Abstract

This article aims at investigating the impacts of reflection for self-awareness on emotions and actions of a spanish language teacher in a continuing education project of a Federal Institute located in Bahia. We highlight the productivity of Narrative Inquiry for the promotion of reflection in the field of teacher education. This work is based on concepts from the Biology of Knowing and its interface with studies on the interrelationships between emotions, language and reflection in language teacher education. The methodology is based on Narrative Inquiry research with the use of instruments such as autobiographies, questionnaires, conversations and interviews with content analysis. As results, it was observed that narrative research afforded reflections about emotions and the way actions are influenced by them in this teaching-learning process, which reiterates previous studies. Moreover, this work highlights that the reintegration of emotions in the spaces of continuing education for teachers pushes them to new actions, providing feelings of self-worth fostered by Narrative Inquiry research practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marise Rodrigues Guedes, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Letras: Linguagens e Representações, da Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC (2020-2024). Mestra em Letras, Especialista em Leitura e Produção Textual e Licenciada em Letras pela UESC; bacharel em Administração de Empresas pela Universidade de Santo Amaro. É professora de Línguas Portuguesa e Espanhola do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, campus Itapetinga, desde 2013. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação, Diversidade, Linguagens e Tecnologias - GEPEDET, dessa instituição e do Grupo de Pesquisa Formação, Tecnologias e Emoções- FORTE da UESC.

Maria D'Ajuda Alomba Ribeiro, Universidade Estadual de Santa Cruz

Professora Emérita da Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC. Doutora em Linguística Aplicada pela Universidad de Alcalá (2005). Possui graduação em Letras: Português/Inglês pela UESC (1986), graduação em Direito pela mesma Universidade (1993), graduação em Psicanálise pelo Centro de Estudos Especializados e Psicanalíticos (2018). É Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras: Linguagens e Representações - UESC; e Professora Visitante da Universidade Federal de Roraima, bolsista CAPES.

Rodrigo Camargo Aragão, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutor em Linguística pela UFMG e professor no Programa de Pós-graduação e Licenciatura em Letras da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Foi professor visitante no Departamento de Linguística Aplicada da Universidade de Jyväskylä na Finlândia. Coordena o grupo de pesquisa FORTE (CNPq/UESC) e é membro da ANPOLL.

Published

2024-04-20

How to Cite

RODRIGUES GUEDES, Marise; ALOMBA RIBEIRO, Maria D’Ajuda; CAMARGO ARAGÃO, Rodrigo. Pesquisa narrativa, emoção e reflexão na formação de professores. Revista Leitura, [S. l.], n. 80, p. 05–19, 2024. DOI: 10.28998/2317-9945.202480.05-19. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/15702. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Estudos Linguísticos