Um estudo sobre atenção plena dos Turistas/Visitantes dos Museus do Forte do Presépio e Arte Sacra, Belém, PA

Autores/as

  • Raul Ivan Raiol de Campos Universidade Federal do Pará
  • Vânia Cardoso Brabo Universidade Federal do Pará
  • Lucas Oliveira da Silva Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.28998/ritur.V14.N2.A2024.pp173-190.17680

Palabras clave:

Museus, Avaliação de Exposições, Atenção Plena, Turistas

Resumen

Exhibition evaluation is critical to museums, providing crucial insights into the interaction between visitors and the exhibited content. Museums are institutions that collect and exhibit the history and culture of different societies and are one of the main tourist attractions. Therefore, this study aims to analyze the interaction of tourists/visitors at the Museum of the Forte do Presépio (MFP) and the Museum of Arte Sacra (MAS) in Belém - PA, based on the theoretical perspectives of mindfulness of Langer (1989), communication factors and visitor factors of Moscardo (2009), and dual processing of Evans (2008). This study adopted a bibliography and field research approach, including direct observation and application of forms to record the data. The results indicate the effectiveness of the communicative and interactive strategies employed at both museums, which induce states of mindfulness in 66% of tourists/visitors. The study also identified the need for improvements in areas such as signage, mediation, and exhibition content design. Finally, this study highlights the importance of exhibition evaluation, drawing attention to the potential of museums to promote mindfulness interactions.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Raul Ivan Raiol de Campos, Universidade Federal do Pará

Doutor em Desenvolvimento Socioambiental pela Universidade Federal do Pará, Brasil.Docente e Pesquisador da UFPA, Brasil.

Vânia Cardoso Brabo , Universidade Federal do Pará

Bacharela em Turismo pela Universidade Federal do Pará (UFPA)

Lucas Oliveira da Silva, Universidade Federal do Pará

Bacharel em Turismo pela Universidade Federal do Pará (UFPA)

Citas

ADAMS, M. Museum evaluation: where have we been? What has changed? and where do we need to go next? Journal of Museum Education, v. 37, n. 2, p.25-36, 2015.

ALEXANDRE, R. F. Colecionando experiências museais: a mediação com o público sob o viés do design. Rio de Janeiro, 2017. 244 p. Tese de Doutorado – Departamento de Artes & Design, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. 2017.

ALMEIDA, A. M. A observação de visitantes em museus: sobre ratos e seres humanos. Revista do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade de Brasília, v.1, n.2, p. 10-29, 2012.

ANGELOVA, B; ZEKIRI, J. (2011). Measuring customer satisfaction with service quality using American Customer Satisfaction Model (ACSI Model). International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, v. 1, n. 3, p. 232-258, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Edições Setenta, 1994.

BERGAMINI, C. W. O que não é motivação. Revista de Administração da Universidade de São Paulo, v. 21, n.4, p. 3-8, 1986.

BITGOOD, S. The social psychology of the museum visit. Museum Management and Curatorship, v. 11, n. 3, p. 273-287, 1992.

______. Museum Fatigue: A critical review. Visitor Studies, v. 12, n. 2, p. 93-111, 2009.

CARSON, S. H; LANGER, E. J. Mindfulness and self-acceptance. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, v. 24, n. 1, p- 29–43, 2006.

COSTA, D. F. Além da pedra e cal: a (re)construção do Forte do Presépio (Belém do Pará, 2000-2004) [Mestrado em História Social da Amazônia]. Universidade Federal do Pará, Belém. 2007.

COSTA, W. F; MIRANDA, C. S. O labirinto das memórias da antiga igreja de Santo Alexandre: símbolos integrados e contrastes da dinâmica do patrimônio sacro em Belém do Pará. Revista arq.urb, n. 27, p. 39-56, 2020.

DALONSO, Y. S. Os Museus como Atrativos Turísticos nas Localidades. Revista Turismo & Desenvolvimento, n.13/14, p. 535-544, 2010.

EVANS, J. S. B. T. Dual-processing accounts of reasoning, judgment, and social cognition. Annual Review of Psychology, v. 59, p. 255-278, 2008.

EVANS, J. S. B. T; STANOVICH, K. E. Dual-process theories of higher cognition: Advancing the debate. Perspectives on Psychological Science, v. 8, n. 3, p. 223-241, 2013.

FALK, J. H; DIERKING, L. D. Learning from museums visitor: experiences and the making of meaning. Nova York: Altamira Press, 2000.

______. The museum experience revisited. Routledge, 2013.

FARIAS FILHO, M. C; ARRUDA FILHO, E. J. M. Planejamento da Pesquisa Científica. Editora Atlas, 2013.

FRAUMAN, E; NORMAN, W. C. Mindfulness as a Tool for Managing Visitors to Tourism Destinations. Journal of Travel Research, Vol. 42, p.381-389, 2004.

Gil, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2017.

GODOY, K. E.; SILVEIRA, C. C. Q.; GUIMARÃES, V. L. Dimensões da Experiência Turística em Museus: um estudo sobre o consumo de experiências no Museu Nacional (RJ) e sua qualificação para o turismo. In: Anais do Seminário da ANPTUR. São Paulo, 2016.

LANGER, E. J. Mindfulness. Reading, MA: Addison-Wesley, 1989.

LANGER, E. J.; MOLDONEAVU, M. The construct of mindfulness. Journal of Social Issues, v. 56, n. 1, p. 1-9, 2000.

LI, Y. Geographical consciousness and tourism experience. Annals of tourism research, v. 27, n.4, p. 863-883, 2000.

LIRA, J. F. Motivação no trabalho: um estudo de caso em uma instituição de ensino federal. 2015. 62 f. Monografia (Especialização em Gestão Pública), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2015.

LONGO, F. M. V. Museu de Arte Sacra do Pará: impactos do projeto de restauro na preservação. 2007. 226 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura), Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

LOPES, R. C. S. “Indigitado estrupício”: arqueologia e significados acerca do muro do Forte do Presépio (Belém-Pará). Amazônica, v. 3, n. 2, p. 370-390, 2011.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2017.

MOSCARDO, G. Mindful Visitors: Heritage and Tourism. Annals of Tourism Research, vol. 23, n. 2, p.376-397, 1996.

______. Understanding tourist experience through mindfulness theory. In: KOZAK, M; DECROP, A. (Orgs.). Handbook of tourist behavior: theory and practice. Routledge, 2009. p. 99-115.

PADILHA, R. C; CAFÉ, L.; SILVA, E. L. O papel das instituições museológicas na sociedade da informação conhecimento. Perspectivas em Ciência da Informação, v.19, n.2, p.68-82, 2014.

PIMENTEL, V. M. S. O discurso de poder do Branco sobre o Índio materializado no espaço museal do Forte do Presépio em Belém do Pará. In: Contra os preconceitos: História e Democracia. Anais do XXIX Simpósio Nacional de História. Brasília: UNB, 2017.

SCREVEN, C. G. Uses of evaluation before, during and after exhibit design. ILVS Review, v. 1, n. 2, p. 36-66, 1990

THEMED ENTERTAINMENT ASSOCIATION. Theme Index and Museum Index: The Global Attractions Attendance Report, 2019.

UNESCO. Museums. Disponível em: <https://en.unesco.org/themes/museums>. Acesso em: 10 jul. 2023.

Publicado

2024-12-04

Cómo citar

Campos, R. I. R. de, Cardoso Brabo , V., & Oliveira da Silva, L. (2024). Um estudo sobre atenção plena dos Turistas/Visitantes dos Museus do Forte do Presépio e Arte Sacra, Belém, PA. RITUR - Revista Iberoamericana De Turismo, 14(2), 173–190. https://doi.org/10.28998/ritur.V14.N2.A2024.pp173-190.17680

Artículos similares

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.