A Interseccionalidade como conteúdo da Educação Histórica

Authors

  • André Luiz da Silva Cazula Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

DOI:

https://doi.org/10.28998/rchv13n25.2022.0005

Keywords:

Interculturalidade, Educação Histórica, Interseccionalidade

Abstract

The composition of multiple systems of subordination has been described by several ways: compound discrimation, multiple loads or as a double or triple discrimination.  The intersectionality has been developed as a conceptual category and analytical feature, which foments the denunciation about deprecated, Eurocentric and androcentric contents. Thus, it is necessary to incorporate an intercultural perspective aimed at teaching practices. According to Historical Education, expanding field of research in Brazil, school contents shoud be meant in the present so that orient the practical human life. Jörn Rüsen, theorist of this field, indicates the combat of ethnocentrism for the benefit of cultural diversity. The State Curriculum Guidelines of Paraná State (2008) and Paraná Curriculum Reference to High School (2021), present a base from theoretical methodological assumptions based on Historical Education. In order to corroborate with curricular practices aligned with the equity, this article proposes the intersectional content for the  History Teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, Márcia Angela da S. Relato de resistência à instituição da BNCC pelo Conselho Nacional de Educação mediante pedido de vista e declaração de votos. In: A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Organização: Márcia Angela da S. Aguiar e Luiz Fernandes Dourado [Livro Eletrônico]. – Recife: ANPAE, 2018. Disponível em <https://www.anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf>. Acesso em 14/05/2022.

BARCA, Isabel. Marcos de consciência histórica de jovens portugueses. Currículo sem Fronteiras, v. 7, n. 1, p. 115-126, jan./jun. 2007. (revista portuguesa online). Disponível em <https://www.curriculosemfronteiras.org/vol7iss1articles/barca.pdf>. Acesso em 14/05/2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum. Brasília. MEC. 2018. Disponível em <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em 14/05/2022.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa. v. 46, n. 161, p. 802-820, jul./set. 2016. Disponível em <https://www.scielo.br/j/cp/a/GKr96xZ95tpC6shxGzhRDrG/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em 14/05/2022.

CERTEAU, Michel de. A invenção do Cotidiano: Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. Trad. Rane Souza. São Paulo: Boitempo, 2021.

CRENSHAW, K. Documentos para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativo ao gênero. Trad. Liane Schneider. Estudos Feministas, ano 10, n.1: p. 171-188, 2002. Disponível em <https://www.scielo.br/j/ref/a/mbTpP4SFXPnJZ397j8fSBQQ/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em 14/05/2022.

CRENSHAW, Kimberlé. A Interseccionalidade na discriminação de raça e gênero. Cruzamento: raça e gênero. Texto de palestra proferida na UNIFEM. In VV.AA. Brasília: Unifem, 2004, p. 7-16.

DIAS, Sueli de Fátima; CAINELLI, Marlene Rosa. Ensino de História: Educação Histórica no contexto de mudanças das práticas pedagógicas (Paraná, 2008). Revista do Centro de Educação. UFSM. Santa Maria, v. 45, 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/36242>. Acesso em 14/05/2022.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 44ª ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GARCIA, Tânia Braga. Estudos sobre consciência histórica na Universidade Federal do Paraná. In: BARCA, Isabel (Org.). Estudos de consciência histórica na Europa, América, Ásia e África: actas das 7.ª Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Universidade do Minho. 2008. p. 123 – 133.

GERMINARI, Geyso Dongley. Educação Histórica: A constituição de um campo de pesquisa. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 42, p. 54-70, jun. 2011. Disponível em <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639866>. Acesso em 14/05/2022.

LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar em Revista. Número especial. Curitiba. Ed. UFPR, n°1, Janeiro 2006. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/5543>. Acesso em 14/05/2022.

LOPES, Alice Casemiro. Apostando na produção contextual do currículo. In: A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Organização: Márcia Angela da S. Aguiar e Luiz Fernandes Dourado [Livro Eletrônico]. – Recife: ANPAE, 2018. Disponível em <https://www.anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf>. Acesso em 14/05/2022.

MACEDO, Elizabeth. “A base é a base”. E o currículo é o que? In: A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Organização: Márcia Angela da S. Aguiar e Luiz Fernandes Dourado [Livro Eletrônico]. – Recife: ANPAE, 2018. Disponível em <https://www.anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf>. Acesso em 14/05/2022.

OLIVEIRA, Keila de; RAUEN, Margarida Gandara. A formação docente antirracista e anti-sexista. Resumo expandido. GT08 – Formação de Professores. 40° Reunião Nacional da Anped. Universidade Federal do Pará (UFPA). set./out. 2021.

PARANÁ. Secretaria da Educação e do Esporte do Estado do Paraná. Referencial Curricular para o Ensino Médio no Paraná. Curitiba, 2021. Disponívem em: <https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2021-08/referencial_curricular_novoem_11082021.pdf>. Acesso em 14/05/2022.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Departamento de Educação Básica. Diretrizes Curriculares da Educação Básica – História. Curitiba, 2008. Disponível em <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_hist.pdf>. Acesso em 14/05/2022.

RAMOS, Márcia Elisa Teté; CAINELLI, Marlene. A Educação Histórica como campo investigativo. Diálogos (Maringá Online), v. 19, n. 1, p. 11-27, jan./abr. 2015. Disponível em: <https://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/Dialogos/article/view/33801>. Acesso em 14/05/2022.

RAUEN, Margarida G. Currículo, leituras e sistemas de discriminação: há alternativas? Interfaces. Vol. 11, n. 4. Guarapuava, p. 283- 294, 2020. Disponível em: <https://revistas.unicentro.br/index.php/revista_interfaces/article/view/6700>. Acesso em 14/05/2022.

RÜSEN. Jörn. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1° reimpressão, 2010a.

RÜSEN. Jörn. Aprendizado histórico. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (Orgs.). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2010b.

RÜSEN. Jörn. Experiência, interpretação, orientação: As três dimensões da aprendizagem histórica. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (Orgs.). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2010c.

RÜSEN, J. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta-história. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, Ouro Preto, v. 2, n. 2, p. 163–209, 2009. Disponível em: <https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/12>. Acesso em 14/05/2022.

RÜSEN. Jörn. Cultura: Universalismo, relativismo ou o que mais? História & Ensino, Londrina, v. 18, n. 2, p. 281-291, jul./dez. 2012. Disponível em: <https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/13263>. Acesso em 14/05/2022.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; URBAN, Ana Claudia. Afinal, O que é Educação Histórica? Revista Ibero-Americana de Educação Histórica - RIBEH. V. 01, n. 1, p. 07-31, Ago./Dez. 2018.

SILVA, Jeferson Rodrigo da. Artes de fazer o ensino de história: professor, aluno e livro didático entres os saberes admitido e inventivo. Dissertação (Mestrado em História Social) – Universidade Estadual de Londrina, Centro de Letras e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em História Social. Londrina, 2012. Disponível em: <http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UEL_ecbd7d90d71e7e026aa969f350b21738>. Acesso em 14/05/2022.

SILVA, Monica Ribeiro da. A BNCC da reforma do Ensino Médio: O resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista. Belo Horizonte. v. 34, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edur/a/V3cqZ8tBtT3Jvts7JdhxxZk/abstract/?lang=pt>. Acesso em 14/05/2022.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O Currículo como fetiche: A poética e a política do texto curricular. 2° reimpressão. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

Published

2023-12-11

How to Cite

da Silva Cazula, A. L. (2023). A Interseccionalidade como conteúdo da Educação Histórica. Revista Crítica Histórica, 13(25). https://doi.org/10.28998/rchv13n25.2022.0005

Issue

Section

Dossiê Ensino de História: etnicidade e relações raciais

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.