A cidade de Olinda como sala de aula:

o uso de Histórias em Quadrinhos no ensino de Patrimônio Histórico

Authors

  • Fábio da Silva Paiva UFPE
  • Arnaldo Martin Szlachta UFPE
  • Wilson Roberto Chiarelli Júnior UNINASSAU

DOI:

https://doi.org/10.28998/rchv14n27.2023.0009

Keywords:

Histórias em Quadrinhos, Ensino de História, Patrimônio Histórico, Educação

Abstract

This is paper, present an experience of using Comics (HQs) as facilitators for History Educacion and Arts Educacion, focusing on the theme of Historical Heritage in the Imaculado Coração de Maria School in the city of Olinda, Pernambuco, in the northeastern region of Brazil. The research addressed the concept of Historical Heritage and cultural representation through a pedagogical activity that involved the creation of Comics by students, using the language of comics to enhance the process of Teaching and Learning History. Through the experience of creating a fanzine with students from the middle school, it was evident that the production of Comics as a pedagogical activity was effective in learning, understanding, and generating historical meaning in relation to the Historical and Cultural Heritage of Olinda.

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Author Biographies

Fábio da Silva Paiva, UFPE

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco, Docente do Departamento de Fundamentos Sociofilosóficos da Educação do Centro de Educação da UFPE, Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/UFPE . Líder do Grupo de Pesquisas em Educação e Histórias em Quadrinhos - UFPE/ CNPq.

Arnaldo Martin Szlachta, UFPE

Doutor em História pela Universidade Estadual de Maringá, Docente do Departamento de Ensino e Currículo do Centro de Educação da UFPE, Docente do Programa de Pós-Graduação em História PPGH/UFPE e do Mestrado Profissional em Ensino de História ProfHistória/ UFPE. Coordenador do LAEH/UFPE -Laboratório de Aprendizagem e Ensino de História, Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4661859185167472; ORCID:https://orcid.org/0000-0001-5839-8224; e-mail: arnaldo.szlachta@ufpe.br. Membro do grupo de pesquisa: Saberes Históricos, Teoria, Ensino e Mídias.

Wilson Roberto Chiarelli Júnior, UNINASSAU

Doutorando em História pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, Docente do Centro Universitário Maurício de Nassau - PE, Membro do Grupo de Pesquisas em Educação e Histórias em Quadrinhos - UFPE/CNPq

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Published

2023-08-01

How to Cite

da Silva Paiva, F., Martin Szlachta, A. ., & Chiarelli Júnior, W. R. (2023). A cidade de Olinda como sala de aula: : o uso de Histórias em Quadrinhos no ensino de Patrimônio Histórico. Revista Crítica Histórica, 14(27), 173–197. https://doi.org/10.28998/rchv14n27.2023.0009

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