The ethical dimension of the curriculum

what do we learn from the old people?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n32p95-127

Keywords:

Curriculum, Paidéia, Phronesis

Abstract

This article aims to rescue classical notions of ancient philosophy in the field of curriculum. Among these notions we highlight the concepts of: ethics, community, humanism and nature. Thus, we consider that such notions only make sense when thought of the ideal of Greek Paidéia (JAEGER,1994). For this reason, we recover passages from Plato’s Republic and of the Aristotle’s Ethics. Through these passages, using a comparative analysis, we understand the difference between the know-how of the first in detriment to the know-how of the second. In this sense, ethics, with Aristotle, receives a pedagogical component, the intellectual virtue known as phronesis (prudence). Thus, with prudence and clarity of the political ethical condition, we can overcome contemporary moralization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Deniz Alcione Nicolay, Universidade Federal da Fronteira Sul

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Feevale. Mestre e doutor em educação pela UFRGS. Pós-doutor pela DEC/UFRGS. Professor da área de Fundamentos da Educação na UFFS. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências-PPGEC/UFFS. Líder do Gphilía.

References

ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. Tradução Edson Bini. Bauru, SP: EDIPRO, 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução Bento Prado Jr. E Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

GOERGEN, Pedro. Pós-modernidade, ética e educação. 2 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

JAEGER, Werner. Paidéia: a formação do homem grego. Tradução Artur M. Parreira. 3ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

PAVIANI, Jayme. As origens da ética em Platão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

PLATÃO. A República. Tradução Pietro Nassetti. São Paulo: Martin Claret, 2001.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

VERGNIÈRES, Solange. Ética e política em Aristóteles. Tradução Constança Marcondes Cesar. São Paulo: Paulus, 1998 (Ensaios filosóficos).

Published

2021-08-31

How to Cite

NICOLAY, Deniz Alcione. The ethical dimension of the curriculum: what do we learn from the old people?. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 32, p. 95–127, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n32p95-127. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10567. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.