The triangle of discipline, biopolitics and governamentality in the Covid-19 pandemic

a study of posts from state education departments on Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n32p348-373

Keywords:

Discipline, Biopolitics, Governmentality, Education

Abstract

The article analyzes the configurations of education during the Covi-19 pandemic, based on the triangulation formed by the concepts of discipline, biopolitics and governmentality, developed by the French author Michel Foucault. The analysis corpus consists of five posts published in official profiles of three state education departments, namely: Ceará Department of Education (@seduc_ce); Piauí State Department of Education (@seducpi); São Paulo State Department of Education (@seducsp). Regarding the methodology, it is a descriptive-interpretative study of a qualitative nature. The analysis of the collected material allows us to verify the disciplinary approach, radiographed especially with regard to how students should behave in the context of home education, the biopolitical strategies which profile the health of these students and their families, through recommendations of a sanitary and, finally, the government of these bodies and subjectivities that are absent from the school's physical space, due to the pandemic, but not unaffected by the captures of governmentality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Izaías Serafim de Lima Neto, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

Francisco Vieira da Silva, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA

Docente da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) e do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO) da associação entre a Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), a Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) e o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN).

References

AGÊNCIA BRASIL. Um em cada quatro brasileiros não tem acesso à internet, 2002. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2020-04/um-em-cada-quatro-brasileiros-nao-tem-acesso-internet>. Acesso em: 10 ago. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf> Acesso em: 13 fev. 2019.

CALOMENI, Teresa. O ronco surdo da batalha: poder disciplinar e biopolítica. In: RESENDE, Haroldo (Org.). Michel Foucault: o ronco surdo da batalha. São Paulo: Intermeios, 2018, p. 215-239.

COLOMBO, Sônia Simões et al (Org.). Marketing educacional em ação: estratégias e ferramentas. Porto Alegre: Bookman, Artmed, 2005.

DELEUZE, G. Pós-scriputm sobre as sociedades de controle. In: DELEUZE, G. Conversações. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, p. 219-226, 2006.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

EHRENBERG, Alain. O culto à performance: da aventura empreendedora à depressão nervosa. Trad. Pedro F. Bendassolli. Aparecida: Ideias & Letras, 2010.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: RABINOW, P.; DREYFUS, H. Foucault: uma trajetória filosófica para além do estruturalismo e da hermenêutica. Trad. Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995, p. 231-250.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito: Curso dado no Collège de France (1981-1982). Trad. Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 25. ed. Trad. Roberto Machado. São Paulo: Graal Edições, 2008a.

FOUCAULT, Michel. O nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France: (1978-1979). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. Do governo dos vivos: Curso no Collège de France, 1979-1980: excertos. Org. Nildo Avelino. São Paulo: Centro de Cultura Social; Rio de Janeiro: Achiamè, 2011.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. 42.ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2014.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: a vontade de saber. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque e J.A. Guilhon Albuquerque. São Paulo: Paz e Terra, 2015a.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. Trad. de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J.A. Guilhon Albuquerque. São Paulo: Paz e Terra, 2015b.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 3: o cuidado de si. Trad. de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J.A. Guilhon Albuquerque. São Paulo: Paz e Terra, 2015c.

G1. A cada dez alunos, dois estão sem qualquer oferta de atividade escolar durante a pandemia, aponta levantamento, 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/07/21/a-cada-dez-alunos-dois-estao-sem-qualquer-oferta-de-atividade-escolar-durante-a-pandemia-aponta-levantamento.ghtml>. Acesso em: 10 ago. 2020.

G1. Estudantes, pais e professores narram 'apagão' do ensino público na pandemia; em 7 estados e no DF, atividade remota não vai contar para o ano letivo, 2020. Disponível em: <https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/05/21/estudantes-pais-e-professores-narram-apagao-do-ensino-publico-na-pandemia-em-7-estados-e-no-df-atividade-remota-nao-vai-contar-para-o-ano-letivo.ghtml. Acesso em: 14 jul. 2020.

GALLO, Sílvio. Políticas da diferença e políticas públicas em educação no Brasil, Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 63, p. 1457-1523, set./dez. 2017. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/36722/24901>. Acesso em: 7 jul. 2020.

GALLO, Sílvio Donizetti de Oliveira; MONTEIRO, Alexandrina. Educação menor como dispositivo potencializador de uma escola outra, REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, Belém, ano 15, n. 33, p. 185-200, 2020. Disponível em: <http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/228/194>. Acesso em: 11 ago. 2020.

GONDRA, José G. Ciência e governo (geral, intensivo, suave e prolongado) dos professores. RESENDE, Haroldo (Org.). Michel Foucault: o ronco surdo da batalha. São Paulo: Intermeios, 2018, p. 161-176.

HAROCHE, Claudine. O inavaliável em uma sociedade da desconfiança, Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n.3, p. 657-676, set/dez. 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022011000300014>. Acesso em: 07 jul. 2020.

LOPES, Maura Corcini. (In)utilidade e exclusão: o extremo do neoliberalismo e o futuro do humano. In: RESENDE, Haroldo de (Org). Michel Foucault: a arte neoliberal de governar a educação. São Paulo: Intermeios, 2018, p. 143-156.

PAL PERBART, Peter. Políticas da vida, produção do comum e a vida em jogo, Saúde Soc. São Paulo, p. 19-26, 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/sausoc/v24s1/0104-1290-sausoc-24-s1-00019.pdf>. Acesso em: 10 ago. 2020.

ROCHA, Paula Rejane Lisboa da; PIZZI, Laura Cristina Vieira. Governamentalidade e o projeto Educar/PE: neoliberalismo e capital humano em discussão, Debates em educação, Maceió, v. 2, n.4, jul/dez. 2010. Disponível em: <https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/558/294>. Acesso em: 14 ago. 2010.

SALGADO, Luciana. A leitura como um bem: slogan e consenso. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana. Fórmulas discursivas. São Paulo: Contexto, 2011, p. 151-162.

UOL. Depressão entre brasileiros quase duplica durante quarentena, diz estudo. 2020. Disponível em: <https://www.uol.com.br/vivabem/noticias/redacao/2020/05/05/depressao-brasileiros-isolamento-social-coronavirus.ht>. Acesso em: 12 ago. 2020.

VASCONCELLOS-SILVA, Paulo R.; CASTIEL, Luis David. Covid-19, as fake News e o sono da razão comunicativa gerando monstros: a narrativa dos riscos e os riscos das narrativas, Cad. Saúde Pública, São Paulo, v. 36, n.7, p. 1-12, 2020. Disponível em: <https://www.scielosp.org/article/csp/2020.v36n7/e00101920/#>. Acesso em: 28 ju

Published

2021-08-31

How to Cite

DE LIMA NETO, Izaías Serafim; DA SILVA, Francisco Vieira. The triangle of discipline, biopolitics and governamentality in the Covid-19 pandemic: a study of posts from state education departments on Instagram. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 32, p. 348–373, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n32p348-373. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11039. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.