The teacher's perception on the technology approach in their training and professional trajectory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p730-753

Keywords:

Perceptions, Technologies, Teacher education, Professional performance

Abstract

The use of technologies can configure an element that promotes transformations in teaching and learning process, which is why it is relevant to investigate the perceptions that have supported the use of these artifacts by educators and their formative trajectory in the dynamics of the school space. For that, methodologically, it makes use of a case study through an open questionnaire, whose answers were interpreted in the light of discursive textual analysis. The results pointed to a teacher interested in technology, but lacking the necessary knowledge to develop it, since its initial education contributed little to this goal which is the responsibility of continued education. This fact deserves discussions in the field of teacher education and the use of technological resources at school.

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Author Biographies

Cazimiro de Sousa Campos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

Mestre em Ensino pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Brasil. Membro do Núcleo de Pesquisas em Ensino e Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Brasil. 

Francisca Vilani de Souza, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutora em Ciências da Educação pela Universidad Internacional Tres Fronteras (UNINTER), Paraguai. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação à Distância da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA), Brasil. Docente da Especialização em Mídias na Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Brasil.

Emanuel Neto Alves de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

Pós-Doutor em Engenharia Química pela Universidade de Coimbra (UC), Portugal. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Brasil. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Brasil.

Márcia Mychelle Nogueira Nascimento, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Membro do grupo de pesquisa Tecnologia, Inovação e Comportamento Organizacional no Setor Público da Universidade Internacional da Integração da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB).

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Published

2021-11-30

How to Cite

CAMPOS, Cazimiro de Sousa; SOUZA, Francisca Vilani de; OLIVEIRA, Emanuel Neto Alves de; NASCIMENTO, Márcia Mychelle Nogueira. The teacher’s perception on the technology approach in their training and professional trajectory. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 730–753, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p730-753. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11189. Acesso em: 25 nov. 2024.

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