The freirean dialogue in the practice of youth and adult education in a hospital setting
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp153-174Keywords:
EJA, Popular Education, Dialogue, Paulo FreireAbstract
The present article corresponds to a field research with a qualitative approach, which focuses on educational practices with young and adult women promoted by a Center for Popular Education of a public university in the state of Pará in a hospital class. This class is located in a welcoming space, linked to a hospital, which is a reference in the treatment of victims of motor boat accidents in Pará. These women come from different regions of the Amazon of Pará to live in the house attached to the hospital, in order to undergo medical treatment. Through the visible psycho-emotional demand of the students, the Nucleus formulated the project Roda de Sentimentos, inspired by Paulo Freire's conversation circles, which aimed to foster dialogue and sensitive listening (between students and educators) on themes that emerged in the hospital context and that had important impacts on the daily lives of students. The objective of this research is to analyze the pedagogical strategy of the conversation circle in the educational practice of popular education with young and adult women from the hospital class of the reception space. This is a bibliographical, participatory and documentary research. As a result, we observed an increase in the capacity for social interaction in the space that reflected on the increased participation of students in EJA and minimization of suffering related to the treatment context.
Downloads
References
ALVES, Paulo Eduardo Rodrigues. O método fenomenológico na condução de grupos terapêuticos. Rev. SBPH, Rio de Janeiro , v. 16, n. 1, p. 150-165, jun. 2013 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-08582013000100009&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 05 jan. 2018.
BRASIL. Caderno de educação popular e saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa, Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Brasília: Ministério da Saúde, 2007. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_educacao_popular_saude_p1.pdf Acesso: 05/01/18.
BRASIL. Sistema Único de Saúde (SUS): princípios e conquistas. Secretaria Executiva. Brasília: Ministério da saúde, 2000. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/sus_principios.pdf> Acesso: 10/02/18.
BUBER, Martin. Eu e Tu. Tradução do alemão, introdução e notas por Milton Aquiles Von Zuben. 10 ed. Revista. São Paulo: Centauro, 2012.
CANDAU, Vera Maria; LEITE, Mirian Soares. Diálogos entre diferença e educação. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006.
DIAS; Alder; OLIVEIRA, Ivanilde; NETO, João. Educação de Jovens e adultos: Pesquisas e memórias. In: OLIVEIRA, Ivanilde; NETO, João; SANTOS, Tânia. Educação de Jovens e Adultos: pesquisas e memórias. Belém: UEPA/CCSE/NEP/EDUEPA, 2014.
FEIO, Sacid Caderard Sá. Avaliação da cefaleia e qualidade de vida em mulheres vítimas de escalpamento na Amazônia. Macapá, 2017. Disponível em: < http://www2.unifap.br/ppcs/files/2017/12/AVALIA%C3%87%C3%83O-DA-CEFALEIA-E-QUALIDADE-DE-VIDA-EM-MULHERES-V%C3%8DTIMAS-DE-ESCALPELAMENTO-NA-AMAZ%C3%94NIA.pdf> Acesso: 30/01/18.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51ª ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da tolerância. São Paulo: UNESP, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 16ª ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 1980.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 14ª ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1983.
LEITE, Priscila Costa Soares. Educação de jovens e adultos em ambiente hospitalar: representações sobre si, a educação e projetos de vida. 200f. [Dissertação de mestrado]. Belém: Universidade do Estado do Pará, 2019.
MOYSÉS, Lúcia. A autoestima se constrói passo a passo. 8º ed. São Paulo: Papirus, 2014.
OLIVEIRA, Ivanilde; SANTOS, Tânia. Educação em ambientes hospitalares com jovens e adultos. In: Cadernos de atividades pedagógicas em Educação Popular: Relatos de Pesquisas e de Práticas Educacionais. Belém/PA: Supercores, 2015.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Paulo freire: Gênese da educação intercultural no Brasil. Curitiba: CRV, 2015.
OLIVEIRA, Ivanilde; SANTOS, Tânia; SILVEIRA, Andréa. Educação em ambientes hospitalares: estratégias pedagógicas para a inclusão socioeducacional. Anais do XI Congresso Nacional de Educação. EDUCERE. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Curitiba, 2013. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/8581_6178.pdf Acesso: 28/02/19.
NEP. Relatório de atividades do Projeto Roda de sentimentos 1. Fev., 2018.
NEP. Relatório de atividades do Projeto Roda de sentimentos 3. Mar., 2018.
NEP. Relatório de atividades do Projeto Roda de sentimentos 7. Set., 2017.
NEP. Relatório de atividades do Projeto Roda de sentimentos 12. Nov., 2017.
SCHULTHEISZ, Thais Sisti De Vincenzo; APRILE, Maria Rita. Autoestima, conceitos correlatos e avaliação. Revista Equilíbrio Corporal e Saúde, v.5, n., p.36-48, 2013. Disponível em: http://www.pgsskroton.com.br/seer/index.php/reces/article/view/22/19 Acesso: 02/04/20.
ZINKER, Joseph. Processo criativo em Gestalt-terapia. São Paulo: Summus, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).