Brasil Alfabetizado Program and linguistic policies

a bibliographic research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p174-185

Keywords:

Brasil Alfabetizado Program, public policies, lingistic policies

Abstract

In this article, the Linguistic Policies in the documents of the Brasil Alfabetizado (PBA) are analyzed and, specifically, it is observed which of them are present in that Program and, also, the need for the effective implementation of such policies to the process of cognitive and social development of the social actor. Thus, in this work, we outline an overview of the PBA, explain the definition of public and linguistic policies, highlight an analysis in which we expose information contained in the PBA document and compare the numbers published by the Functional Literacy Index (INAF) and the program proposals. Finally, we make explicit some suggestions for improving the project's practice, based on the analyzes found in the research.

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Author Biographies

Darlice da Silva Monte, Universidade Federal do Piauí

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Piauí. Docente da Escola Família Agrícola Baixão do Carlos, em Teresina-PI.

Fabrício de Oliveira Nobre, Universidade Federal do Piauí / Instituto Federal do Sertão Pernambucano

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Piauí. Docente do Instituto Federal do Sertão Pernambucano - Campus Salgueiro.

Juscelino Francisco do Nascimento, Universidade Federal do Piauí / Universidade Estadual da Paraíba

Doutor em Linguística pela Universidade de Brasília. Docente da Universidade Federal do Piauí (CSHNB) e docente colaborador do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Universidade Estadual da Paraíba.

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Published

2022-04-27

How to Cite

MONTE, Darlice da Silva; NOBRE, Fabrício de Oliveira; NASCIMENTO, Juscelino Francisco do. Brasil Alfabetizado Program and linguistic policies: a bibliographic research. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 174–185, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p174-185. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12248. Acesso em: 17 oct. 2024.

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