The curriculum as anticipation of the child's history

contradictions between education and schooling in the development of 0 to 6 years of age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p150-167

Keywords:

Early childhood education/schooling contradiction, Production of meanings, Personality formation

Abstract

This article discusses the early childhood education/schooling divergence. Based on the Historical-Cultural Theory, it points out the specificity of childhood development. It highlights the affective and emotional development in contradiction with school education based on disciplining. It points out the implications of this contradiction for the formation of meanings in the development of the personality and indicates that rushing the acquisition of knowledge is counterproductive and harmful for future learning activity, as, under discipline, the child builds a negative sense of school. It argues that the child learns as an agent in the creation of private and collective ways of being and affirms the role of positive affective value in relation to knowledge as a means of achieving personality.

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Author Biographies

Suely Amaral Mello, UNESP - Universidade Estadual Paulista

Possui graduação em Letras Modernas pela Universidade Estadual Paulista (1975), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1981) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1996). Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista /Unesp-câmpus de Marília. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: teoria histórico-cultural, aquisição da escrita, relação teoria e prática, formação de professores e práticas educativas com crianças de 0 a 10 anos. É vice-líder do grupo de pesquisa "Implicações Pedagógicas da Teoria Histórico-Cultural" e coordenadora do Grupo de Estudos em Educação Infantil da Faculdade de Filosofia e Ciências, Unesp, Marília. 

Cassiana Magalhães, UEL - Universidade Estadual de Londrina

Pós-doutora em Educação pela Universidade de Évora ? Portugal (2017). Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP (2014). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2007) e Especialista em Educação Infantil pela mesma Universidade (2005). Psicopedagoga Institucional pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR e Pedagoga pela Universidade Tuiuti do Paraná - UTP (2001). Atualmente é professora adjunto D do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina na área de Educação Infantil e professora do Programa de Pós-Graduação na linha 3 ? Aprendizagem e Desenvolvimento Humano em Contextos escolares. Coordena o GT Pé Vermelho do Fórum de Educação Infantil do Paraná. Membro do Mieib ? Movimento Interfóruns de Educação Infantil do Brasil. Atua especialmente com temas voltados à aprendizagem e desenvolvimento das crianças de zero a seis anos de idade na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural; Docência na Educação Infantil e Implicações da THC para a organização das práticas pedagógicas. É líder do grupo de pesquisa Travessias Luso-Brasileiro na Educação da Infância cadastrado no CNPq.

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Published

2021-12-22

How to Cite

MARINO FILHO, Armando; MELLO, Suely Amaral; MAGALHÃES, Cassiana. The curriculum as anticipation of the child’s history: contradictions between education and schooling in the development of 0 to 6 years of age. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 150–167, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p150-167. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12623. Acesso em: 1 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

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