Affectivity in the teaching-learning process

contributions from Henri Wallon’s theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp605-620

Keywords:

Affectiviness, Teaching-learning, Wallon

Abstract

This article discusses the contributions of affectivity to the relationship between educator and student as a possibility to obtain positive results in the teaching-learning process. The methodology used was qualitative bibliographic investigation, seeking, in addition to reflecting on the promotion of a favorable affective environment, to present the contributions of Henri Wallon's psychogenetics theory for the development of children in early childhood as a biological, psychological and social being. Therefore, it is supported by this psychogenetic theory, as it allows us to assume that the quality of these relationships greatly influences the learning outcomes of children, not only of systematized content, but also for life.

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Author Biography

Luciete de Cássia Souza Lima Bastos , Universidade do Estado da Bahia-UNEB

Doutora em Educação (PUC-Minas-2018) e mestra em Estudos Literários (UFMG-2010). Professora do curso de Licenciatura em Letras e do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade (PPGELS) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), DCH-Campus VI- Caetité. Lidera o Grupo de Estudos e Pesquisas Culturas das Infâncias (GEPCI). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino e Formação Docente. Atua nos seguintes temas: literaturas, leitura e formação do leitor, cultura das infâncias, crianças negras em situação de vulnerabilidade, relações étnico raciais, Lei 10.639, currículo e feminismo.

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Published

2022-06-10

How to Cite

SILVA, Dineuza Neves da; SOUZA LIMA BASTOS , Luciete de Cássia. Affectivity in the teaching-learning process: contributions from Henri Wallon’s theory. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 605–620, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp605-620. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12719. Acesso em: 25 nov. 2024.

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