Chemistry teachers’ formation
relations between the educational, tehnological and economic field
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p49-65Keywords:
Teachers Formation, Chemistry Undergraduate, Bourdieu, Scientific CapitalAbstract
The present article is a part of doctorate degree. It was proposed the delimitation and characterization of subfield in Formation of Chemistry Teachers in Brazil and the analysis the main knowledge in the formation of the scientific capital in undergraduate degree in Chemistry from the bourdieusian perspective. The methodological basis used was the Bourdieu´s reflexive sociology. The analysis began from five undergraduate degree in Chemistry in Federal Universities in Brazil. The survey data was formed from the analysis of curricular matrices of these courses and the lattes curricula of this teachers. Notes that although the Chemistry teaching is a new area, it has been consolidating significantly, but the specifical Chemistry knowledge is more prevalent in the formation of scientific capital in the subcamp of in Formation of Chemistry Teachers.
Downloads
References
ALVES, D. A.; MESQUITA, N. A. S. O Contexto formativo das Licenciaturas em Química no IF Goiano e suas implicações na perspectiva profissional dos licenciandos. Revista Virtual de Química. v. 12 n. 6, 2020. p. 143-40
BOURDIEU, P. Escritos de Educação. CATANI, Afrânio; NOGUEIRA, Maria Alice. (org.). Petrópolis: Vozes; 1998. Cap. II, VII e IX.
BOURDIEU, P.Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.
BOURDIEU, P. A gênese dos conceitos de habitus e de campo. O poder simbólico. Rio de Janeiro, Lisboa: Difel e Bertrand Brasil, 1989. p. 59-73.
BOURDIEU, P. O campo científico. In: ORITIZ, R. (org.). A Sociologia de Pierre Bouridieu. São Paulo: Olho d’Água, 2003.
BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: Por uma sociologia clínica do campo científico. UNESP: São Paulo, 2004.
CATANI, A. M.; OLIVEIRA, J. F.; DOURADO, L. F. Política educacional, mudanças no mundo do trabalho e reforma curricular dos cursos de graduação no Brasil. Educação & Sociedade, n. 75, ago.2001. Campinas – SP: Cedes, 2001. p.67-83.
DIAS-DA-SILVA, M. H. G. F.; MUZZETI, L. R. Licenciaturas Light: resultados das lutas concorrenciais no campo universitário? In: Contexto e Educação. UNIJUÍ, n. 75, 2006, p. 11-28.
DINIZ-PEREIRA, J. E. A construção do campo de pesquisa sobre formação de professores. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, 2013. p. 145-54.
GARCIA, M. M. A. O Campo das Produções Simbólicas e o Campo Científico em Bourdieu. Cadernos de Pesquisa. n. 97, 1996, p. 64-72.
MESQUITA, N. A. S.; SOARES, M. H. F. B. Aspectos históricos dos cursos de licenciatura em química no brasil nas décadas de 1930 a 1980. Química Nova, v. 34, n. 1, 165-174, 2011.
KASSEBOEHMER, A. C.; FERREIRA, L. H. O espaço da prática de ensino e do estágio curricular nos cursos de formação de professores de química das IES públicas paulistas. Química Nova. v. 31. n. 3, 2008, p. 694-9.
MASSI, L.; VILLANI, A. O destino social dos licenciandos e bacharéis em Química: um estudo de caso sobre a formação de professores no plano microssociológico. Pro-posições. v. 31. Campinas, 2020.
OLIVEIRA, João F.; PESSOA, Jadir de Morais. O método em Bourdieu. In: PESSOA, J. M.; OLIVEIRA, J. F. (Orgs.). Pesquisar com Bourdieu. Goiânia: Cânone Editorial, 2013, p.15-30.
ORTIZ, R. A procura de uma sociologia da prática. In: Pierre Bourdieu. Col. Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática, 1983, p. 7-36.
SCHNETZLER, R. P. A Pesquisa em ensino de química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química Nova, v. 25, 2002. p. 14-24
SCHNETZLER; R. P. SOURA, T. A. O desenvolvimento da pesquisa em educação o seu reconhecimento no campo científico da química. Rede latino-americana de pesquisa em educação química. v. 2, n. 1, 2018.
SCHÖN, D. El profesional reflexivo: como piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 1998.
SILVA, K. C. M. O. Estágio Supervisionado na Formação Inicial de Professores: O Dito e não Dito nos PPC de Licenciatura em Química. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Pró Reitoria de Pós-Graduação, Universidade Federal de Goiás, 98 p. 2016.
TEIXEIRA, F. M. Uma análise das implicações sociais do ensino de ciências no Brasil dos anos 1950-1960. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. v. 12, n. 2, 2013. P. 269-86
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).