Citizen children and their political action at school and community

Authors

  • Juliana Carla da Paz Alves Universidade Federal de Alagoas
  • Laura Cristina Vieira Pizzi Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p86-112

Keywords:

Childhood, Citizenship, Poetry, Policy, School

Abstract

This text is the result of a research whose goal was to analyze the citizen action of six and seven-years old children, in a class of the first year of Elementary School, in a public school, located in a peripheral neighborhood of Maceió/AL. Our intention was to understand how children exercise their citizenship at school, an institution which is assigned the function of educating citizens. We used the methodology of participatory research to collect data with the development of pedagogical-artistic project on citizenship and poetry. And we analyzed the data through Foucault’s discourse analysis. The main points were: 1) literature as a means of getting to know one’s own social role and form of citizen political claim; 2) the understanding of their citizenship status in the world as a subject with rights to access and duties to fulfill; 3) their desire for political participation and intervention in their reality. As a result, we observed the re-elaboration, by the children, of the speeches about their citizen political experience in the classroom, in the institution as a whole and the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Carla da Paz Alves, Universidade Federal de Alagoas

Professora da Educação Básica - SEMED - Maceió

Doutoranda em educação- PPGE- CEDU- UFAL

Integrante do grupo "Currículo, subjetividade e atividade docente"

References

ACORSI, R. Educação uma questão de tempo? As escolas de turno integral. In: SARAIVA,

K.; SANTOS, I. Educação contemporânea e artes de governar. Canoas: Editora da

ULBRA, 2010. p. 85-104.

ALVES, J. C. P. Cidadania e poesia na escola: o que dizem as crianças? In: ALVES, J. C. P.; PIZZI, L. C. V.; ROCHA, P. R. L. (Org.). Cidadania e poesia na escola: essa rima cola.

Maceió: EDUFAL, 2015. p. 12-36.

ALVES, J. C. P. Currículo, cultura escolar e disciplinamento. 2010. 97 f. Dissertação.

(Mestrado em Educação Brasileira) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2010.

ALVES, J. C. P. O disciplinamento na escola e no currículo na perspectiva docente. In:

PIZZI, L. C. V.; LOPES, A. A. Trabalho e formação docente: saberes e práticas em

diferentes contextos. Maceió: EDUFAL, 2012. p. 119-132.

ARIÉS, P. História social da criança e da família. Tradução de Dora Flaksman. 2.ed. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1981.

ARIÉS, P. Por uma história da vida privada. In: ARIÉS, P.; CHARTIER, R. (Org.). História

da vida privada 3: da Renascença ao Século das Luzes. São Paulo: Companhia das Letras,

p. 9-20.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível

em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituição.htm>. Acesso em: 14 set. 2014.

BUNCKINGHAM, D. Crescer na era das mídias eletrônicas. Tradução de Gilka Girardello e Isabel Orofino. São Paulo: Loyola, 2006. CANDIOTTO, C. Ética e política em Michel Foucault. Trans/Form/Ação, Marília, v. 33, n. 2, 2010, p. 157-175

COUTINHO, C. N. Notas sobre cidadania e modernidade. Revista Àgora – Políticas públicas e Serviço Social, ano 2, v. 3, dez. 2005. Disponível em: http: . Acesso em: 10 out. 2014.

COVRE, M. L. M. O que é cidadania. Coleção Primeiros Passos. São Paulo: Brasiliense, 2002.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. 36. ed. Petrópolis: Vozes, 2009a. p. 291.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 26. ed. Rio de Janeiro: GRAAL, 2009b. p. 295.

FOUCAULT, M. A Ética do Cuidado de Si Como Prática da Liberdade. In: FOUCAULT, M. Ética, sexualidade, política. Col. Ditos e Escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

GIRÃO Fernanda M. P. e BRANDÃO. Ana Carolina P. A criança como sujeito de direitos no pensamento de Boaventura de Sousa Santos: diálogos com a sociologia da infância e implicações para a pesquisa em educação. EccoS Revista Científica. n.56, jan, 2021, p. 1-17.

HAGUETTE. T. M. F. Metodologias qualitativas na sociologia. Petrópolis: Vozes, 1992, p. 224.

NARODOWSKI, M. Después de clase. Desencantos y Desafíos de la Escuela Actual. Buenos Aires: Novedades Educativas, 1999. p. 109.

POSTMAN, N. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia; 1999. p. 190.

PAGNI, P. A. Infância, arte de governo pedagógica e cuidado de si. Educação e realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 3, 2010, p. 99-123. Editora UFRGS. Disponível em: . Acesso em: 10 abr. 2014. 145

PAZ, A. Escola Política. [S.l] 2010. Disponível em. Acesso em: 20 fev. 2015.

PIRRALHO, V.; EUZÉBIO, P. I. Na moda. Vitor Pirralho e a U.N.D.A.D.E.: devoração crítica do legado universal. Direção artística: Pedro Ivo Euzébio. Maceió: 2008, compact disc (CD)

SARMENTO, Manuel Jacinto et.all, C. N. Políticas públicas e participação infantil. Educação Sociedade e Culturas, n 25, 2007. P.183-206. Disponível em: http: https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC25/ManuelJacintoSarmento.pdf. Acesso em: 7 jan. 2014.

SIBILIA, P. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

SILVEIRA, G. “Quando a escola é de vidro”: a produção da infância e as relações de poder no contexto disciplinar. In: FERRARI, A. Sujeitos, subjetividades e educação. Juiz de fora: Editora UFJF, 2010, p. 79-104.

UNESCO. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Brasília, 1998, p. 6.

Published

2022-04-27

How to Cite

DA PAZ ALVES, Juliana Carla; VIEIRA PIZZI, Laura Cristina. Citizen children and their political action at school and community. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 86–112, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p86-112. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13372. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Infância, narrativa e educação: diálogos pela alteridade

Similar Articles

<< < 35 36 37 38 39 40 41 42 43 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.