Concept Analysis and Thematic Analysis in qualitative research in education

Authors

  • Silas Alberto Garcia Mestrando no Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal de Goiás.
  • Jacques de Lima Ferreira Universidade do Oeste de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p358-378

Keywords:

Chemistry Teaching, Flipped Classroom., Just-in-Time Teaching, Observation

Abstract

This bibliographic article on Concept Analysis and Thematic Analysis presents the following question as a research problem: How to carry out Concept Analysis and Thematic Analysis to analyze qualitative data in education? To answer this question, this investigation aims to describe and propose steps to carry out Concept Analysis and Thematic Analysis as a possibility to analyze qualitative data in research in education. From the investigation carried out, it was possible to identify that Concept Analysis and Thematic Analysis are very contributors to the development of qualitative research in education. Through them, researchers can analyze different types of problems and research interests. Therefore, they are data analysis techniques that, if used with rigor, credibility and quality, can help in the construction of fruitful research results. Furthermore, in a broader research, with a more complex problem, it is possible to use them together, through the triangulation of data analysis techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silas Alberto Garcia , Mestrando no Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal de Goiás.

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF) da Universidade Federal de Goiás (UFG). Especialista em Docência do Ensino Superior na Faculdade Brasileira de Educação e Cultura (FABEC). Graduado no curso de Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual de Goiás (UEG) - Campus ESEFFEGO. Participante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Esporte, Lazer e Comunicação (GEPELC - UFG). É técnico em informática pelo IFG-Campus Inhumas. Atualmente é servidor público no Município de Goianira-Goiás, atuando como monitor de CMEi.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARRERA, María Dilia Mieles; TONON, Graciela; SALGADO, Sara Victoria Alvarado. Investigación cualitativa: el análisis temático para el tratamiento de la información desde el enfoque de la fenomenología social. Universitas humanística, n. 74, p. 195-225, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.org.co/pdf/unih/n74/n74a10.pdf>. Acesso em: 01/05/2022.

BRANDÃO, Marcos Antônio Gomes; MERCÊS, Claudia Angélica Mainenti Ferreira; LOPES, Rafael Oliveira Pitta; MARTINS, Jaqueline Santos de Andrade; SOUZA, Priscilla Alfradique de; PRIMO, Cândida Caniçali. Estratégias de Análise de Conceito para o desenvolvimento de teorias de enfermagem de médio alcance. Texto & Contexto Enfermagem, v. 28, p. 1-12, 2019. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/tce/a/sPyS5pnRvWdssKqr9PkXsyD/abstract/?lang=pt>. Acesso: 01/05/2022.

BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em:

<https://psycnet.apa.org/record/2006-06991-002>. Acesso em: 01/05/2022.

CRUZ, Fabielle Rocha; FERREIRA, Jacques de Lima. Analisando o Discurso: linguística ou proposicional? Humanidades & Inovação, v. 8, n. 36, p. 09-19, 2021.

FERNANDES, Maria das Graças Melo; NÓBREGA, Maria Miriam Lima da; GARCIA, Telma Ribeiro; MACÊDO-COSTA, Kátia Nêyla de Freitas. Análise conceitual: considerações metodológicas. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 64, p. 1150-1156, 2011. Disponível em:

<https://www.scielo.br/j/reben/a/Nqsd9NRVy95fKC83MKvtMQd/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 01/05/2022.

FLICK, Uwe. Qualidade na Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

JAVADI, Mostafa; ZAREA, Kourosh. Understanding thematic analysis and its pitfall. Journal of Client Care, v. 1, n. 1, p. 34-40, 2016. Disponível em: <http://journals.rpp.co.ir/demo/paper/20011>. Acesso: 01/05/2022.

KAHN, Sami; ZEIDLER, Dana Lewis. A case for the use of conceptual analysis in science education research. Journal of Research in Science Teaching, v. 54, n. 4, p. 1-14, 2016. Disponível em: <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/tea.21376>. Acesso em: 01/05/2022.

MADUREIRA, Valéria Silvana Faganello; SILVA, Denise Maria Guerreiro Vieira da; TRENTINI, Mercedes; SOUZA, Sabrina da Silva de. Métodos de análise conceitual na enfermagem: uma reflexão teórica. Escola Anna Nery, v. 25, n. 2, p. 1-7, 2021. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ean/a/5CFw843CtDcMSZHtxXgn4Jg/?lang=pt>. Acesso em: 01/05/2022.

MOREIRA, Herivaldo. Critérios e estratégias para garantir o rigor na pesquisa qualitativa. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 1, p. 405-424, 2018. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6977>. Acesso em: 01/05/2022.

NUOPPONEN, Anita. Methods of concept analysis-a comparative study. Journal Professional Communication, Knowledge Management, Cognition, v. 1, n. 1, p. 4-12, 2010. Disponível em: <https://rauli.cbs.dk/index.php/lspcog/article/view/2970>. Acesso em: 01/05/2022.

ROSA, Liane Serra da; MACKEDANZ, Luiz Fernando. A Análise Temática como metodologia na pesquisa qualitativa em educação em ciências. Revista Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v.16, e8574, 2021. Disponível em:

<https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8574>. Acesso: 01/05/2022.

SOUSA, Luís Manuel Mota de; FIRMINO, Cristiana Furtado; CARTEIRO, Dora Maria Honorato; FRADE, Fátima; MARQUES, Joana Mendes; ANTUNES, Ana Vanessa. Análise de Conceito: conceitos, métodos e aplicações em enfermagem. Revista Investigação em Enfermagem, v. 9, n. 19, p. 9-20, 2018. Acesso em: <https://repositorio-cientifico.essatla.pt/bitstream/20.500.12253/1408/1/RIE25_s2_9-20.pdf>. Disponível em: 01/05/2022.

SOUZA, Luciana Karine de. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a Análise Temática. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 71, n. 2, p. 51-67, 2019. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672019000200005>. Acesso em: 01/05/2022.

TÄHTINEN, Jaana; HAVILA, Virpi. Conceptually confused, but on a field level? A method for conceptual analysis and its application. Marketing Theory, v. 19, n. 4, p. 533-557, 2019. Disponível em: <https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1470593118796677>. Acesso em: 01/05/2002.

VAISMORADI, Mojtaba et al. Theme development in qualitative content analysis and thematic analysis. Journal of Nursing Education and Practice, v. 6, n. 5, p. 100-110, 2016. Disponível em: <https://asset-pdf.scinapse.io/prod/2245858136/2245858136.pdf>.

WILSON, John. Pensar com conceitos. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

ZAGONEL, Ivete Palmira Sanson. Análise de Conceito: um exercício intelectual em enfermagem. Cogitare Enfermagem, v. 1, n. 1, p. 10-14, 1996. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/44944>. Acesso em: 01/05/2022.

Published

2022-12-23

How to Cite

ALBERTO GARCIA , Silas; DE LIMA FERREIRA, Jacques. Concept Analysis and Thematic Analysis in qualitative research in education. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 358–378, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n36p358-378. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13678. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos