Memories and knowledge
dialogues in pedagogy degree
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p184-200Keywords:
Memory, Relationship with knowledge, Mobilization, Desire, NarrativesAbstract
This article is part of the field of teacher training and aimed to reflect on the construction of memories and knowledge in the part of undergraduates of the pedadogy course of a university public. We discuss memories and narratives from Moraes (2015) and Falcão and Farias (2018) in dialogue with the notions of desire and mobilization of the Theory of the relationship with knowledge of Bernard Charlot (2021). As a theoretical- methodological path, we work from (auto)biographical narratives. The narratives were revealing that the memories constructed by individuals can presente themselves as living elements mobilizing desires that lead to the reconfiguration of knowledge already built in multiple spaces of experienses and also relate to how knowledge is constructed at university.
Keywords: Memory. Relationship with knowledge. Mobilization. Desire. Narratives.
Downloads
References
ALMEIDA, L. A. A.; MAGALHÃES, P. M. V. S.; GONÇALVES, C. L. Direito à educação como princípio de justiça social: um olhar para as políticas avaliativas e suas reverberações no cenário curricular. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.17, n.3, p. 1075-1100 jul./set. 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/43961 Acesso: 15 de jul. 2020.
BOSI, E. O tempo vivido da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê editorial, 2003.
CHARLOT, B. Os fundamentos antropológicos de uma teoria da relação com o saber. Revista Internacional Educon. V. 2, n. 1, jan./mar. 2021. Disponível em: https://grupoeducon.com/revista/index.php/revista/issue/view/86 Acesso: 30 de mai. 2021.
FALCÃO, G. M. B.; FARIAS, I. M. S. Narrativas de si constituindo docentes: história de vida de professores da educação básica. Cadernos de pesquisa, v. 25, p. 167-184, 2018. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/10447 Acesso: 24 de set. 2019.
GONÇALVES, C. L.; ALMEIDA, L. A. A.; LEITE, C. M. F. A. F. Práticas avaliativas e profissionalização nos cotidianos - uma análise de produções acadêmicas. Revista Teias, v. 19, n. 54, Jul./Set. 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/36135 Acesso: 13 de out. 2019.
MOITA, M. C. Percursos de formação e de trans-formação. In: NÓVOA, A. Vidas de professores. Porto: Editora Porto, 2007.
MORAES, D. Z. O que a escola faz com o currículo de história: o exame dos sentidos do trabalho docente e da lógica das práticas de ensino. In: CATANI, D. B.; GATTI JÚNIOR, D. (Orgs). O que a escola faz? Elementos para a compreensão da vida escolar. Uberlândia: EDUFU, 2015.
SILVA, K. C. Autobiografia x escrita de si = autoescrita. Revista letras rasas, v. 7, n. 1, 2018. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/RLR/article/view/985 Acesso: 16 de jan. 2019.
SILVA, A.M.S. Pesquisando mulheres romeiras: histórias de vida e as experiências sociorreligiosas. In: OLINDA, Ercília Maria Braga/ GOLDBERG, Luciane Germano. (orgs) Pesquisa (Auto)biográfica em Educação: afetos e (trans)formações. Fortaleza: EdUECE, 2017.
SOUZA, E. C. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, A. D.; HETKOWSKI, T. M. (Orgs.). Memória e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).