Contributions of the transdisciplinarity in constructing a multidimensional view

an analysis based on the teaching practice of literacy teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p21-41

Keywords:

Transdisciplinarity, Teaching practice, Literacy

Abstract

This article presents an approach to the epistemological pillars that constitute the transdisciplinary methodology: complexity; levels of reality; and the logic of included middle. It aims to analyze possible signs of transdisciplinary in the teaching of reading and writing in the teaching practice of literacy teachers from the municipal public educational system of Imperatriz/MA. Using a qualitative approach, data were generated through direct observation and production of a field diary, focusing on the teaching practice of four literacy teachers. The final notes resulting from data analysis evidenced signs of a transdisciplinary methodology in the observed teaching practices, which, although still developed unconsciously, is reaching the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D’AMBROSIO, Ubiratan. Transdisciplinaridade. São Paulo, SP: Palas Athena, 1997.

FLICK, Uwe. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

FLICK, Uwe. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

MORAES, Maria Cândida; BATALLOSO, Juan Miguel (colab.). Transdisciplinaridade, criatividade e educação: fundamentos ontológicos e epistemológicos. Campinas, SP: Papirus, 2015 (Coleção Práxis).

MORAES, Maria Cândida. Da ontologia e epistemologia complexa à metodologia transdisciplinar. Revista Terceiro Incluído. ISSN 2237-079X NUPEAT–IESA–UFG, v.5, n.1, Jan./Jun., 2015, p. 1-19, Artigo 79 Dossiê ECOTRANSD: Ecologia dos saberes e Transdisciplinaridade. Disponível em: <https://www.revistas.ufg. br/teri/article/view/36344/18700>. Acesso em: 10 jul. 2021.

MORAES, Maria Cândida. Ecologia dos Saberes: complexidade, transdisciplinaridade e educação. Novos fundamentos para iluminar Novas práticas educacionais. São Paulo: Antakarana/WHH – Willis Herman House, 2008.

MORAIS, Artur Gomes de. Consciência fonológica na educação infantil e no ciclo de alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 9. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 8. ed. rev. e mod. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

MORIN, Edgar; LE MOIGNE, Jean-Louis. A inteligência da complexidade. Tradução Nurimar Maria Falci. São Paulo: Peirópolis, 2000. (Série nova consciência).

NICOLESCU, Basarab. O que é a realidade? Reflexões em torno da obra de Stéphane Lupasco. Tradução de Marly Segreto. São Paulo: TRIOM, 2012.

NICOLESCU, Basarab. Transdisciplinaridade: uma esperança para a humanidade. In. DRAVET, Florence et al (org.). Transdisciplinaridade e educação do futuro. Brasília: Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade; Universidade Católica de Brasília, 2019. p. 13-18.

NICOLESCU, Basarab. Um novo tipo de conhecimento: transdisciplinaridade. In.: NICOLESCU, Basarab et al (orgs.). Educação e transdisciplinaridade. Tradução de Judite Vero, Maria F. de Mello e Américo Sommerman. Brasília: UNESCO, 2000. p. 13-29.

PETRAGLIA, Izabel Cristina. Edgar Morin: A educação e a complexidade do ser e do saber. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

PETRAGLIA, Izabel. Pensamento complexo e educação. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013.

PINEAU, Gaston. O sentido do sentido. In: NICOLESCU, Basarab et al (orgs.). Educação e transdisciplinaridade. Tradução de Judite Vero, Maria F. de Mello e Américo Sommerman. Brasília: UNESCO, 2000. p. 25-52.

PINHO, M. J. de; CRUZ QUEIROZ, M. C da.; FREIRE, J. C. da SILVEIRA. Pensamento ecossistêmico e transdisciplinar: trilhando caminhos na perspectiva da Ecologia dos Saberes. Linhas Crí¬ticas, [S. l.], v. 27, p. 1-16, 2021. DOI: 10.26512/lc.v27.2021.34338. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/34338. Acesso em: 5 ago. 2021.

PINHO, Maria José de; MEDEIROS, Thalita Melo de Souza; RIBEIRO, Josivânia Sousa Costa. Complexidade e Transdisciplinaridade: novos caminhos para a educação do Século XXI. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v.5, n. 3, p. 281-291, mar./abr. 2018. Disponível em: <https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/636>. Acesso em: 21 dez. 2020.

SUANNO, Marilza Vanessa Rosa. Didática e trabalho docente sob a ótica do pensamento complexo e da transdisciplinaridade. 2015. Tese (Doutorado). Universidade Católica de Brasília, 2015. 493 f.

ZAMORA-ARAYA, J. La transdisciplinariedad: de los postulados de Nicolescu al pensamiento complejo de Morin y su repercusión en el ámbito educativo. Revista Ensayos Pedagógicos, Costa Rica, v. 14, n. 2, p. 65-82, 29 nov. 2019. Disponível em: < https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/13063>. Acesso em: 22 maio 2021.

Published

2022-12-23

How to Cite

LEAL DE SOUSA, Dijan; DE PINHO, Maria José; MARINHO DOS SANTOS, Eloiza. Contributions of the transdisciplinarity in constructing a multidimensional view: an analysis based on the teaching practice of literacy teachers. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 21–41, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n36p21-41. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14114. Acesso em: 30 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Complexidade, Tessituras Educacionais e Poética Transdisciplinar

Similar Articles

<< < 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.