Aesthetic education and education for arts in contemporary society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14135

Keywords:

Aesthetic education, Capitalism, Education

Abstract

This paper aims to present a discussion about aesthetic education as a fundamental human right. Aesthetic education should include both the development of the physical and spiritual senses, as pointed out by Marx, and the intentional learning of production and enjoyment of works of art and artistic manifestations historically produced by the humankind. The report, which is based on bibliographic research, seeks to demonstrate how the capitalist system shapes the artistic production made available by the cultural industry. At the same time, economic liberalism affects teaching systems, by limiting and harming the aesthetic development of society, especially regarding individuals belonging to the working class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor Wiesengrud. A arte e as artes: primeira introdução à teoria estética. Trad. Rodrigo Duarte. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2018.

ALVES, Rubem. Educação dos sentidos e mais... Campinas: Verus Editora, 2005.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. Trad. Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

KATER, Carlos. O que podemos esperar da educação musical em projetos de ação social. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 10, mar. 2004, p. 43-51.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Trad. Célia Neves; Alderico Toríbio. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Trad. Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2010.

MORAES, Vinícius de. Operário em construção e outros poemas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1979.

NOGUEIRA, Monique Andries. Arte e experiência estética: o assombro aproximando crianças e adultos. In: ZANOLLA, Sílvia Rosa da Silva. (org.) Arte, estética e formação humana: possibilidades e críticas. Campinas: Editora Amínea, 2013, p. 119-126.

SUBTIL, Maria José Dozza. Possibilidades e limites da formação do professor de Arte e da educação artística escolar na perspectiva de humanização. Práxis Educativa, Ponta Grossa, p.897-916, v.11, n.3, set/dez. 2016.

TONET, Ivo. Educação, cidadania e emancipação humana. Ijuí: Unijuí, 2005.

Published

2023-06-05

How to Cite

ROGGENKAMP, Carla; MASSON, Gisele. Aesthetic education and education for arts in contemporary society. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14135, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14135. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14135. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 33 34 35 36 37 38 

You may also start an advanced similarity search for this article.