Concept of transformative pedagogical practices
perspectives of students and teachers in technical education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15023Keywords:
Transformative pedagogical practice, Critical thinking, Emancipatory education, Professional and technological educationAbstract
This article presents teachers’ and students’ perceptions about the pedagogical practices developed in a technical education program, aiming at finding convergences among these perspectives toward developing a critical, creative, and autonomous subject, which we associate with the concept of transformative pedagogical practices. The study presented is qualitative and descriptive, and its’ results indicate that most teachers feel the need for continuous education to improve their pedagogical practices. On the other hand, students seem to value diversified pedagogical resources more than teaching strategies requiring their autonomy in the face of the learning process. We infer that students prefer traditional classes requiring less cognitive effort.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
AERA. Code of Ethics American Educational Research Association. Educational Researcher, v. 40, n. 3, p. 145–156, 2011. Disponível em: <http://er.aera.net>. Acesso em: 21 maio 2021.
ANDERSON, L. W.; KRATHWOHL, D. R.; BLOOM., B. S. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Allyn & Bacon, 2001.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 6 nov. 19.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União, Brasília, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm Acesso em: 1 fev. 2023.
COSTA, M. A. da; FILHO, A. M. Políticas de formação de professores para a Educação Profissional: cem anos de lutas. Ensino em Re-Vista, [S. l.], v. 25, n. 4, p. 1113–1136, 2018. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46444. Acesso em: 1 fev. 2023.
COSTA, M. A. da; COUTINHO, E. H. L. Educação Profissional e a Reforma do Ensino Médio: lei nº 13.415/2017. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1633-1652, out./dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/BbBvb3GQC8kv5DW57BfPcBg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 1 fev. 2023.
COSTA, M. A. da. Ensino Remoto Intencional: reinventando saberes e práticas na educação profissional e tecnológica. Brazil Publishing: Curitiba, 2020.
CRISOL-MOYA, E.; ROMERO-LÓPEZ, M. A.; CAURCEL-CARA, M. J. Active Methodologies in Higher Education: Perception and Opinion as Evaluated by Professors and Their Students in the Teaching-Learning Process. Frontiers in Psychology, v. 11, 2020. Disponível em: . Acesso em: 30 nov. 2022.
DEMO, Pedro. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.
DOSHI, H. Using Critical Thinking to Counter Misinformation on Social Media. IUP Journal of Soft Skills, v. 16, n. 2, p. 43–47, 2022. Disponível em: <https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=158621357&site=eds-live>.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 29.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FRIGOTTO, G. The relation between professional and technological education and the universalization of basic education. Educacao e Sociedade, v. 28, n. 100, p. 1129–1152, 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/j/es/a/ghLJpSTXFjJW7nWBsnDKhMb/>. Acesso em: 28 nov. 2022.
GRINSPUN, Miria Paura Sabrosa Zipin. A prática dos orientadores educacionais. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2001.
HUONG, Ha Thi Lan; DOAN HUY, Nguyen Hoang; NGOC HA, Nguyen. The Flipped Classroom: Using Thematic Teaching to Develop Critical Thinking for High School Students. American Journal of Educational Research. 2018. Disponível em: http://www.sciepub.com/EDUCATION/abstract/9192. Acesso em: 25 jan 2023.
KRATHWOHL, D. R. A revision of Bloom’s taxonomy: An overview. Theory Into Practice, v. 41, n. 4, p. 212–218, nov. 2002.
MAAR, Wolfgang Leo. À guisa de introdução: Adorno e a experiência formativa. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
MARANHE, E. Práticas inovadoras na educação: tendências em sala de aula. A Sagrado Rede de Educação, 2021. Disponível em: https://www.sagradoeducacao.com.br/pagina/1961-praticas-inovadoras-na-educacao-tendencias-em-sala-de-aula. Acesso em: 25 jan 2023.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
ROCHA, E. et al. Políticas de educação profissional em Portugal e no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 29, n. 3, 2013. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/47225>. Acesso em: 30 nov. 2022.
THIESEN, J. DA S.; SEABRA, F. Internacionalização da educação e dos currículos nos contextos do Ensino Básico e Secundário em Portugal. Educação, v. 45, p. e79/ 1-26, 25 set. 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/38651/html>. Acesso em: 17 nov. 2022.
VIEIRA PINTO, Álvaro. O conceito de Tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.
ZAVALE, N. C. La nature de la connaissance et le curriculum puissant dans l’enseignement technique et professionnel : Une analyse sociologique à partir du cas du Mozambique. Educacao e Sociedade, v. 38, n. 139, p. 431–450, 1 abr. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/j/es/a/VMmzSbmwxbXLRG9PMPmckrB/>. Acesso em: 28 nov. 2022.
ONU, Organização das Nações Unidas; Alimentação e Agricultura (FAO); Fundo Internacional para o Desenvolvimento Agrícola (FIDA); Fundo das Nações Unidas para a Infância (UNICEF); Programa Mundial de Alimentos da ONU (WFP); Organização Mundial da Saúde (OMS). El estado de la seguridad alimentaria y la nutrición en el mundo 2022. Adaptación de las políticas alimentarias y agrícolas para hacer las dietas saludables más asequibles. Roma: Italy, FAO. 2022. P. 291. Disponível em: https://www.fao.org/documents/card/en/c/CC0639ES. Acesso em: 23 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).