Proposal for teaching Geometry
solids in Geogebra
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15862Keywords:
Spatial Geometry, Didactic Engineering, Teaching Mathematics, GeoGebra, Fedathi SequenceAbstract
Geometry has gained space in Basic Education, mainly with the support of Digital Technology in the Mathematics teaching and learning process. The objective of this work is to present a didactic proposal for teaching areas and volumes using GeoGebra, associated with paper templates as a concrete material. We base this proposal on the theoretical frameworks of the Fedathi Sequence and Didactic Engineering. The methodology adopted is qualitative in nature, guided by the first two phases of Didactic Engineering. The partial results provide a geometric construction to be used by Mathematics teachers to explore fundamental concepts of Spatial Geometry, with the possibility of replicating these materials and using them dynamically in the classroom.
Downloads
References
ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: Ed. UFPR, 2007.
ALMOULOUD, S. A.; QUEIROZ, C. de; COUTINHO, S. Engenharia Didática: características e seus usos em trabalhos apresentados no GT-19/ANPEd. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 3, n. 1, p. 62-77, 2008.
ARTIGUE, M. Ingénierie Didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques. Grenoble: La Pensée Sauvage-Éditions, v. 9, n. 3, p. 281-308, 1988.
ARTIGUE, M. La enseñanza de los princípios del cálculo: problemas epistemológicos, cognitivos y didácticos. In: ARTIGUE, M. et al. Ingeniería Didáctica em Educación Matemática. Bogotá: Grupo Editorial IberoAmérica, 1995, p. 97-140.
ARTIGUE, M. Engenharia Didática. In: BRUN, J. Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget. Horizontes Pedagógicos, 1996, p.193-217.
ARTIGUE, M. Perspectives on design research: The case of didactical engineering. In: BIKNER-AHSBAHS, A.; KNIPPING, C.; PRESMEG, N. (Eds.). Approaches to qualitative research in mathematics education, Springer, 2014, p. 467-496. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-94-017-9181-6_17. Acesso em: 18 fev. 2023.
ARTIGUE, M. et al. The French didactic tradition in mathematics. In: BLUM, W.; ARTIGUE, M.; MARIOTTI, M. A.; STRÄBER, R.; VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, M. (Eds.). European traditions in didactics of mathematics. ICME-13 Monographs, Springer, 2019, p. 11–56. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-3-030-05514-1_2. Acesso em: 3 fev. 2023.
BAIRRAL, M. A. Tecnologias da Informação e Comunicação na Formação e Educação Matemática. Série InovaComTic, v. 1. Rio de Janeiro: Edur, 2009.
BASTOS, R. Geometria no currículo e pensamento matemático. 1999. Disponível em: https://bit.ly/2D2y24i. Acesso em: 04 dez. 2022.
BITTAR, M. A Teoria Antropológica do Didático como ferramenta metodológica para análise de livros didáticos. Zetetike, Campinas, SP, v. 25, n. 3, p. 364-387, 2017. DOI: 10.20396/zet.v25i3.8648640. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/ index.php/zetetike/article/view/8648640. Acesso em: 28 jul. 2023.
BORBA, M. de C.; SILVA, R. S. R. da; GADANIDIS, G. Fases digitais em educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. 2. ed. 2. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. (Coleção Tendências em Educação Matemática).
BORGES NETO, H. Sequência Fedathi: fundamentos. v. 3. Curitiba, PR: CRV, 2018.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRASIL. Secretaria da Educação Básica. Programa Nacional do Livro para o Ensino Médio. Catálogo do Programa Nacional do Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB/PNLEM, 2020.
CAVALCANTE, R. N. B.; MENEZES, D. B. Medindo altura de coqueiros no pátio da escola: uma atividade prática com a Sequência Fedathi. In: Castro, P. A. de. (Org.). Avaliação: Processos e Políticas Campina Grande: Realize Eventos Científicos & Editora, 2020.
DANTE, L. R. Matemática, contexto & aplicações. 3. ed., v. 1, São Paulo: Ática, 2016a.
DANTE, L. R. Matemática, contexto & aplicações. 3. ed., v. 2, São Paulo: Ática, 2016b.
DANTE, L. R. Matemática, contexto & aplicações. 3. ed., v. 3, São Paulo: Ática, 2016c.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.
FONTENELE, F. C. F. A Sequência Fedathi no ensino da álgebra linear: o caso da noção de base de um espaço vetorial. 2013. 94 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7521. Acesso em: 04 fev. 2023.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KRAMARENKO, T. H.; PYLYPENKO, O. S.; MUZYKA, I. O. Aplicação do GeoGebra no ensino de Estereometria. CTE Workshop Proceedings , Kryvyi Rih, Ucrânia, v. 7, p. 705-718, 2020. Disponível em: https://acnsci.org/journal/index.php/cte/article/view/418. Acesso em: 6 abr. 2023.
LEE, K. Augmented Reality in Education and Training. TechTrends, v. 56, n. 2, p. 13-21, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11528-012-0559-3. Acesso em: 6 fev. 2023.
PAULO, R. M.; PEREIRA, A. L. Aspectos metodológicos de una investigación sobre la enseñanza del cálculo con realidad aumentada. PARADIGMA, v. 43, n. 2, p. 82-104, 2022. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/ article/view/1219. Acesso em: 8 abr. 2023.
PAVANELLO, R. M. Por que ensinar/aprender Geometria? 2009. Disponível em: https://bit.ly/39GoLKX. Acesso em: 01 dez. 2022.
SANTANA, J. R. Educação matemática: favorecendo investigações matemáticas através do computador. 2006. 430f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza-CE, 2006.
AUTOR.
AUTORES.
SANTOS, M. J. C. O letramento matemático nos anos iniciais do ensino fundamental. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, Ano 15, Fluxo Contínuo, p. 96-116, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2020.n0.p96-116.id238. Acesso em: 16 fev. 2023.
SETTIMY, T. F. de O.; BAIRRAL, M. A. dificuldades envolvendo a visualização em Geometria Espacial. VIDYA, v. 40, n. 1, p. 177-195, 2020. Disponível em: 10.37781/vidya.v40i1.3219. Acesso em: 20 fev. 2023.
SOUSA, F. E. E. de. A pergunta como estratégia de mediação didática no ensino de matemática por meio da Sequência Fedathi. 2015. 282 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14363. Acesso em: 01 dez. 2022.
SOUZA, M. J. A. Aplicando a Sequência Fedathi no ensino da Geometria Plana. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 8, n. 23, p. 768-780, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5133. Acesso em: 2 abr. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).