A man is a man

the relationship of Bertold Brecht's epic theater with the production of affections in higher education in Law

Authors

  • Kelly Helena Santos Caldas Universidade Federal de Sergipe
  • Dinamara Garcia Feldens Universidade Federal de Sergipe (UFS)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15928

Keywords:

Law and literature, Legal education, Body without organs

Abstract

The present work intends to relate artistic and educational knowledge that are seen Cartesian in equidistant poles. Law, literature, education, and theater are studied as lines that intersect, move, and create new ways of relating in legal education classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dinamara Garcia Feldens, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

References

AGUIAR E SILVA, Joana Maria Madeira de. Para uma teoria hermenêutica da justiça:

repercussões jusliterárias no eixo problemático das fontes e da interpretação jurídicas. 2008. 423 f. Tese (Doutorado em Ciências Jurídicas Gerais – Metodologia Jurídica) — Universidade do Minho, Braga, 2008.

BRECHT, Bertold. Diário de Trabalho, volume 1: 1938-1941. Rio de Janeiro: Rocco, 2002.

BRECHT, Bertold. Estudos sobre teatro. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

BRECHT, Bertold. Um homem é um homem (1924-1925). In: BRECHT, Bertold. Teatro completo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. v.2.

CANDIDO, Antonio. Direitos Humanos e Literatura. In: FESTER, A. C. Ribeiro (org.). Direitos Humanos e... São Paulo: Brasiliense, 1989.

CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. 8. ed. São Paulo: T. A. Queiroz; Publifolha, 2000.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia. v. 1. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia. v. 4. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1997.

GONZALEZ, José Calvo. ‘Sair ao outro’: afetividade e justiça em Mineirinho, de Clarice Lispector. Anamorphosis, v. 2, n. 1, jan./jun. 2016. Disponível em: seer.rdl.org.br/index.php/anamps/article/download/220/pdf_1. Acesso em: 26 maio 2016.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva, 1991.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Brecht na Pós-Modernidade. São Paulo: Perspectiva, 2001.

RESENDE, Catarina. A escrita de um corpo sem órgãos. Fractal: Revista de Psicologia, v. 20, p. 65-75, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/fractal/a/SscLsWpBKRyzRPQLZq3mMNQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 abril 2022.

ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.

SPINOZA, B. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

VARGAS, Vagner de Souza; BUSSOLETTI, Denise Marcos. Encontrando Brecht e Marx: um homem é um homem. O Teatro Transcende, Blumenau, v. 21, n. 1, p. 42-52, 2016.

WARAT, Luis Alberto. Introdução geral ao direito: o direito não estudado pela teoria jurídica moderna. Porto Alegre: Safe, 1997.

WARAT, Luis Alberto. Territórios desconhecidos: a procura surrealista pelos lugares do abandono do sentido e da reconstrução da subjetividade. Florianópolis: Boiteux, 2004.

YONEZAWA, Fernando Hiromi. Só a alegria produz conhecimento: corpo, afeto e aprendizagem ética na leitura deleuzeana de Spinoza. Educação: Teoria e Prática, v. 25, n. 48, p. 186-199, 2015. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7406. Acesso em: 15 janeiro 2022.

Published

2023-09-05

How to Cite

CALDAS, Kelly Helena Santos; FELDENS, Dinamara Garcia. A man is a man: the relationship of Bertold Brecht’s epic theater with the production of affections in higher education in Law. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15928, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15928. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15928. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação docente: experiências e correlatos teórico-práticos

Similar Articles

<< < 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.